Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Rymliga spårvagnar ger Uppsala ny identitet
Publicerad 25 april 2025
Spårvagnarnas framfart i stan kommer att ge Uppsala en ny identitet, och dess resenärer ett nytt sätt att resa.

Det finns forskning som visar att spårväg attraherar nya målgrupper som börjar åka kollektivt. Cirka tio procent fler stiger på och åker till sina destinationer med spårbunden kollektivtrafik. Det kallas spårfaktorn.
Slukar minst dubbelt så många resenärer som en buss
Snabba, direkta resvägar och bekväma fordon spelar en viktig roll för att få fler att åka buss eller spårtrafik. När kollektivtrafiken är ett bra – eller till och med bättre – alternativ till bilen, ökar antalet resenärer markant.
- Spårvagnen slukar fler resenärer, två till tre gånger så många som en vanlig buss, vilket reducerar trängseln i kollektivtrafiken. Det minskar driftskostnader och ger en bättre och mer hållbar stadsmiljö.
- Dessutom går spårvagnen ofta i ett eget utrymme i gatan, under större delen av sträckan, vilket bidrar till högre medelhastighet, kortare restider och pålitliga tidtabeller.
- Eftersom spårvägen är en stor och långsiktig investering, kommer spårvägssträckningen ligga fast. Det i sin tur skapar stabilitet i kollektivtrafiken och stadsutvecklingen, och ökar viljan att investera i trafikslaget.
Tillgängliga och säkra för alla
Spårvagnarna kommer ha en design som prioriterar tillgänglighet och bekvämlighet. Det innebär bland annat plana insteg, låggolv och jämna gångar som gör resandet smidigt för alla, även för personer med barnvagn eller funktionsvariation.
Stora fönster, ljus interiör och god översikt skapar en attraktiv resandemiljö, vilket även ger bättre översikt inför byten.
Tydlig reseinformation kommer finnas både inne i och utanpå spårvagnarna, samt på hållplatser – med displayer och högtalare visas nästa stopp och slutdestination i realtid. Det blir extra viktigt eftersom det kommer finns två linjer och många möjligheter att byta till andra trafikslag.
Köper spårvagnar med underhållsavtal
Cykelparkeringar kommer finnas vid hållplatserna som ger smidiga byten.
Spårvagnarna kommer gå på el och minimera klimatpåverkan och utsläpp. Fokus blir på moderna fordon som går tyst och mjukt, och med hög komfort för resenärer. Spårvagnarna ska liksom hållplatserna – och kollektivtrafiken som helhet – smälta in i stadsmiljön. De blir gröna.
Region Uppsala köper in spårvagnar via regionernas gemensamt ägda bolag Transito. Till att börja med köper vi in 20 spårvagnar, men det finns option för fler framöver. Fordonsupphandlingen är även kombinerad med underhållsavtal – så att fordonsleverantören garanterar spårvagnarnas funktion under en längre tid.
Projektets ämnesområden
- Samhällsplanering
Kontakt
Fredrik Landstorp, projektledare Spårvägsprojektet, Region Uppsala
E-post: sparvag@regionuppsala.se