Spårväg – ett helt nytt trafikslag i stadsmiljön

2025-01-27

Spårväg blir ett nytt inslag i Uppsala från 2029 och ett viktigt komplement till busstrafiken. Utmaningen är att få spårtrafiken att samsas med den redan befintliga trafikmiljön. Och att hantera de anpassningar som krävs.

Fredrik Lanstorp och Maria Andér.Fredrik Landstorp, huvudprojektledare och Maria Andér operativ projektägare för Uppsala Spårväg konstaterar att trafiken naturligtvis kommer att påverkas i berörda områden under projekttiden. Redan nu flyttas alla ledningar i marken där spåren ska ligga längs Dag Hammarskjölds väg. Det berör såväl fjärrvärme och vatten som avlopp. Själva spårläggningen, som beräknas starta under 2026, kommer också att märkas av, särskilt i de centrala delarna av staden kring Uppsala C och Bäverns gränd, där det redan nu är trångt. Vissa busslinjer får en annan körväg under anläggningstiden.

– Spårvägen behövs för att allt fler människor ska kunna transportera sig i staden. Samtidigt ska den fungera sida vid sida med annan trafik, cyklar och gående, säger Fredrik Lanstorp.

Uppsala växer

Uppsala är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Om 25 år beräknas staden ha cirka 300 000 invånare och hela länet runt en halv miljon. Då krävs en bra och pålitlig kollektivtrafik. Viktiga delar i detta är utbyggnaden till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm samt en ny tågstation i Bergsbrunna. Spårvägen kommer att bli den snabba förbindelsen mellan den nya stationen och Uppsala C, via Rosendal, Gottsunda, Ulleråker och Ultuna, med täta turer. Dessa områden har redan idag stora flöden av resenärer. Här behövs ett effektivt pendlarsystem, påpekar Fredrik. 

– Vi får inte heller glömma klimatvinsterna. Ska vi klara en hållbar utveckling är det här en jätteviktig pusselbit, säger Maria Andér.

Fler beräknas åka kollektivt

En spårväg brukar öka antalet resenärer i kollektivtrafiken med ungefär tio procent. Effekten kallas för spårfaktorn och beror på att nya grupper lockas till kollektivtrafiken men också att resandet blir smidigare. Generellt kan en spårvagn ta två till tre gånger så många passagerare som en ledbuss, men kräver mindre plats i gatan, har färre oönskade stopp, högre medelhastighet och kortare restid.

– Vi drar nytta av andras erfarenheter. Bland annat har vi kikat en del på Lund, som ligger steget före oss och redan har byggt spårväg. Där var många tveksamma till projektet innan det startade, men majoriteten har med tiden ändrat sig och blivit mer positiva, säger Fredrik Lanstorp.

Spårvägen kommer att ha två linjer med totalt 22 hållplatser. I centrala Uppsala, Rosendal, Bäcklösa och Ultuna samsas spårvagnarna med annan trafik. På övriga sträckor går den på en avsatt yta i mitten av gatan. Längs hela sträckningen planeras gröna stråk med träd och växtlighet. År 2029 kommer det växande Uppsala att ha en helt ny kollektivtrafik på spår. Då kommer det också att finnas en ny depå i Nåntuna, utrustad med tvätthallar, verkstad och trafikledning. Naturligtvis kommer det också att behövas personal.

Även Uppsala C omvandlas

Området kring Uppsala C är redan trångt och behöver göras om. Fler tåg ska nyttja området samtidigt. Det behövs fler spår och fler plattformar för ett större flöde av människor.

Nya spår och plattformar och en helt ny stationsbyggnad kräver mer yta. SjälvklartStefan Adolfsson, chef för avdelningen för samhällsutveckling. måste även cykelparkeringar beredas plats. Lennakatten, cykelgaraget och busshållplatserna vid C-lamellerna ska flyttas. Busstrafiken ska flyttas till västra sidan av Kungsgatan. Stefan Adolfsson, chef för avdelningen för samhällsutveckling berättar:

– Vi har en väldigt begränsad yta att jobba med. Det är mycket som ska få plats. Samtidigt måste vi aktivt jobba med frågor som säkerhet och tillgänglighet. 
Omvandlingen av Uppsala C kommer att ta tid men inom tre år kommer arbetet att börja märkas. Då påverkas även busstrafiken med nya linjer och hållplatser.  

– Det är en utmaning men vi ska skapa en miljö som blir riktigt bra både för de som arbetar inom kollektivtrafiken och våra resenärer, sammanfattar Stefan.

Spårvägens sträckning

Spårvägen planeras att omfatta två linjer. Den första linjen går från Uppsala Centralstation, förbi Akademiska sjukhuset och söderut längs Dag Hammarskjölds väg. Denna linje passerar genom Rosendal och fortsätter till Gottsunda och Ultuna. 

Den andra linjen passerar förbi Ångströmlaboratoriet och når också Ultuna, där de två linjerna går ihop. Den sista sträckan avslutas vid den nya tågstationen. En ny bro ska byggas över Fyrisån, och spårvägen kommer att gå genom skogen mot Sävja, passera väg 255 och slutligen ansluta till det nya fyrspåret vid en station söder om Bergsbrunna. 

Karta spärvägen

Artikeln publicerades i UL forum 2024, nummer 2. Detta är en uppdaterad version av artikeln.

Mer om spårvägsprojektet

Kontakt

Maria Södersten Andér

Projektledare