Testresenär

Vi erbjuder testperioder för att visa vanebilister fördelarna med att resa med kollektivtrafiken. Målsättningen är att få testresenärerna att fortsätta resa med kollektivtrafiken efter testperioden.

Testresenärer får resa kostnadsfritt med UL under en begränsad period. Biljetten finns i UL-appen och gäller under testperioden. Testresenärer godkänner att UL följer upp resandet före, under och efter testperioden. 

Att förändra ett beteende tar tid. För att ge nya resenärer en chans att ändra sina vanor erbjuder vi längre testperioder.  

Därför använder vi testresenärer

  • Enkelt och beprövat koncept.
  • Fångar de som funderar på att ändra sina resvanor.
  • Uppmärksammar kollektivtrafik.
  • Tydlig utvärdering av nyttorna.

Syfte och mål med testperioden

Öka andelen nya resenärer med kollektivtrafiken och att de fortsätter resa med kollektivtrafiken efter avslutad testperiod.

Utpekade målgrupper

Vi använder olika förändringsmönster för att nå rätt målgrupp. 

  • Nyinflyttad.
  • Ny parkeringssituation.
  • Nya resmöjligheter.

Processen idag

Så här fungerar det att bli testresenär:

  1. Ansökan – digitalt formulär som länkas via ul.se/testa.
  2. Urval – automatiserad gallring kopplat till kravställning.
  3. Besked – antagna för besked vi sms och e-post.
  4. Biljettutskick – digitala biljetter skickas ut i UL-appen.
  5. Testperiod – vanligtvis 30 dagar. 
  6. Uppföljning – en enkät direkt efter kampanjen och en efter sex månader. 

Uppföljning och resultat

Det generella resultatet visar att 40–60 procent av deltagarna i en testresenärskampanj planerar att fortsätta resa med kollektivtrafiken, även efter avslutad kampanjperiod. Andelen nya kollektivtrafikresenärer blir ofta högre om det finns en tydlig förändring som påverkar möjligheten att resa. Kontakta gärna oss för att diskutera eventuella samarbeten.

Testresenär – medarbetare på Akademiska sjukhuset

Nästan 4 000 medarbetare fick under april 2025 möjlighet att resa kostnadsfritt med kollektivtrafiken. Initiativet är en del av Grön resplan som syftar till att främja hållbart resande samt underlätta parkeringssituationen vid sjukhuset. Erbjudandet riktade sig till vanebilister med huvudsaklig arbetsplats vid Akademiska sjukhuset.

Testperioden ledde till förändrade resvanor:

  • Över 1200 personer deltog i testresenärskampanjen och använde sin biljett under provmånaden. 

  • 81 procent tycker att det fungerade bra att resa med UL under testperioden. Majoriteten uppskattade att slippa parkera bilen.

  • 66 procent av deltagarna planerar att fortsätta pendla med UL efter testperioden. Det innebär 449 nya resenärer.

Röster från några av deltagarna på Akademiska sjukhuset

– Egentligen är det enklare att ta sig till jobbet med buss än med bil i vår stad, där många vägar är avstängda eller enkelriktade.

– Det var skönt att slippa stressen att leta parkering, och bussarna gick ofta i tid. Det jag saknade var möjligheten att se bussens position när jag väntade i Björklinge.

– Jag slapp parkeringsavgiften och stressen med att få en plats i garaget. Punktligheten fungerade bra! Jag hade gärna sett ett rabatterat klippkort för medarbetare, så att man kan växla mellan buss, cykel och bil.

– Det gick smidigt och jag hittade bra busstider, även när jag behövde byta buss. Men framöver kommer jag främst åka bil, eftersom busslinjerna lagts om på grund av spårvägsbygget.

– Tyvärr tar det mycket längre tid med buss än med bil. Och eftersom jag jobbar natt har jag inte så många pass per månad att det lönar sig. Jag har i stället börjat cykla, och tänker att jag tar bilen på vintern när det blir ruskigt väder.  

Kontakt

Madelene Håkansson

Mobilitetsstrateg