2024 års residensmottagare inom film är utsedd

2024-09-24

Regissören Christos Massalas blir årets residensmottagare inom film.

För fjärde året i rad erbjuder Region Uppsala en filmskapare från Europa ett internationellt filmresidens under perioden 1 - 28 oktober. Årets mottagare är Christos Massalas, en grekisk regissör bosatt och verksam i Aten.

Residenset inleds på Biskops-Arnö och fortsätter med två veckor på Region Uppsala folkhögskola i Wik, där Massalas kommer att undervisa och möta deltagare vid båda folkhögskolorna. Under slutet av hans vistelse håller han en exklusiv master class på Uppsala Kortfilmfestival.

Christos Massalas, född 1986 i Grekland, har studerat vid London Film School. Hans kortfilmer har visats på flera internationella filmfestivaler, och hans kortfilm ”Copa-Loca” (2017) belönades med en Greek Academy Award. Massalas undervisar i filmvetenskap och regi på universitetsnivå och erbjuder även rådgivning inom dramaturgi.

Hans första långfilm, ”Broadway”, hade premiär 2022, medan hans andra film, ”Killerwood”, en mockumentär, får sin premiär hösten 2024.

Region Uppsalas filmresidens är en viktig del i att främja internationellt filmskapande och kulturutbyte, och årets program lovar inspirerande möten och insikter för både deltagare och publik.

Läs mer om Region Uppsalas residensverksamhet inom film

Louise Bown