Konstkuben 2024 – en futuristisk fantasivärld med AI-konst

2024-09-10

I september 2024 anländer Konstkuben till Centrum för idrott och kultur i Knivsta (CIK) med en ny, spektakulär utställning av konstnären Finn Öhlund.

Under namnet "Multi Kulti" bjuder Öhlund på en färgsprakande och nyskapande konstupplevelse som tänjer på gränserna för vad en kub kan inrymma.

Öhlund, som är en science fiction-entusiast, har använt den senaste tekniken inom AI-genererat bildskapande för att ta fram en futuristisk fantasivärld. Utställningen beskriver han som “...en slags hyllning till sommarens alla dansbanor, rejvfester, dimhöljda rosa soluppgångar och underbara människor”.

Konstkuben anländer till CIK den 23 september, med en unik möjlighet för besökare att följa utställningens uppbyggnad inför den officiella öppningen den 28 september. Utställningen kommer att pågå fram till den 3 november, med vernissage den 28 september klockan 13.

Finn Öhlund

Finn Öhlund föddes 1979 i Uppsala. Han är en mångsidig konstnär som arbetar med en rad olika tekniker. Vid sidan av sitt traditionella ateljéarbete har han under senare tid utforskat och utvecklat portabelt oljemåleri, bland annat genom sina specialdesignade målningslådor som skapats i samarbete med snickaren Jonas Westling.

Konstuben och dess framtid

Konstkuben är ett initiativ från Konstnärernas Riksorganisation Region Uppsala i samarbete med Region Uppsala och i år även med Knivsta kommun. Den konstnärliga ledaren för Konstkuben 2024 är Klas Hällerstrand.

Projektet syftar till att skapa unika möten mellan konstnärer och publik på oväntade platser och ger konstnärer en chans att visa sina verk i nya sammanhang. Konstkuben har turnerat bland Uppsala läns åtta kommuner sedan 2014. Vid varje nedslag har minst en yrkesverksam konstnär boende i länet fått möjlighet att ställa ut. Den lokala förankringen är en viktig del av Konstkuben, där varje utställning utformas i nära samverkan med respektive kommun. Genom att knyta an till lokalsamhället och föreningslivet har utställningarna kunnat aktiveras med skapande workshops, samtal och möten.

Efter 2024 kommer inte Konstkuben att fortsätta i sin nuvarande form. Region Uppsala arbetar aktivt med att undersöka nya möjligheter för att skapa utställningstillfällen för länets konstnärer, samt att visa konst där den inte är förväntad. Den framtida inriktningen kommer att utformas i nära samarbete med regionens samarbetspartners, och redan nu finns flera spännande idéer för projektets vidareutveckling.

Lovisa Willborg Jonsson

Kultursekreterare/kulturhandläggare