Prisregn över Uppsala-filmer på Filmfest Sundsvall

2024-10-09

I lördags, under Filmfest Sundsvall som pågick den 2–6 oktober, kammade två kortfilmer med stöd från Region Uppsala hem prestigefyllda priser.

Kortfilmen I samma båt av Mia Malviniemi och Mervi Junkkonen vann Stone City Award 2024 för bästa svenska kortfilm. Priset består av 30 000 kronor från Svenska Filminstitutet och 20 000 kronor från Scen och Film.

Dessutom prisades Hotpants av Vera Berggren Wiklund, som tilldelades Stone City Award 2024 för bästa norrländska kortfilm. Hennes film belönades med 25 000 kronor från Filmpool Nord, Film i Västerbotten, Filmpool Jämtland och Region Gävleborg.

Juryn som bedömde båda kategorierna bestod av Christina Olofson, Alice Shone och Adam Lunneborg.

Jag är så stolt över att våra regionala filmskapare, Mervi Junkkonen och Vera Berggren Wiklund, prisas nationellt. Det är de väl värda, berättar Louise Bown, verksamhetsutvecklare film på Region Uppsala.

Läs mer om vår filmverksamhets på vår webb: Film (regionuppsala.se)

Louise Bown

Verksamhetsutvecklare film