Region Uppsala söker nya representanter till Kulturskaparrådet

2024-09-11

Vill du vara med och påverka kulturutvecklingen i Uppsala län och lyfta fram kulturskaparnas perspektiv? Nu söker Region Uppsala nya representanter till Kulturskaparrådet för mandatperioden 2025–2027.

Region Uppsala ingår i kultursamverkansmodellen, vilket innebär att vi får statliga medel för att stödja regional kulturverksamhet. En central del i samverkan med det fria och professionella kulturlivet är en löpande dialog med länets kulturskapare. Därför har vi ett Kulturskaparråd bestående av representanter för det professionella kulturlivet i länet. Rådet fungerar som en gemensam röst för olika konstarter i länet och bidrar till att förverkliga målen i den regionala kulturplanen. Målen handlar om ett rikare konstliv, en ökad kulturell delaktighet och en attraktivare livsmiljö i Uppsala län.

Representanterna i Kulturskaparrådet utses formellt av kulturdirektören för en period om två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare ett år. Rådet sammanträder 2–3 gånger per år. Ersättningen följer KLYS rekommendationer.

Läs mer om Kulturskaparrådets uppdrag och anmäl intresse på vår webb.

Charlotte Åstrand

Enhetschef Kulturutveckling