Jonas Skovgaard ny VD för Gamla Uppsala Buss AB

2017-06-12 Pressmeddelande
​Jonas Skovgaard, ny VD för Gamla Uppsala Buss AB (GUB).

Jonas Skovgaard har tillträtt som ny VD för Gamla Uppsala Buss AB (GUB).

– Att få möjligheten att axla VD-rollen för en organisation som GUB är oerhört spännande. Jag är stolt och glad över att få möjligheten att tillsammans med GUB:s medarbetare fortsätta att utveckla verksamheten, säger Jonas Skovgaard.

Jonas Skovgaard kommer närmast från SJ, där han arbetat som affärschef och bland annat ansvarat för upphandlade affärer - Tåg i Bergslagen samt Västtågen (pendel- och regionaltåg i västra Sverige). Han har även varit chef för SJ:s trafikledning och han har därutöver en bakgrund som managementkonsult på bland annat Accenture samt som chef för trafikplaneringen på Arlanda flygplats. Jonas Skogaard efterträder GUB:s tidigare VD Claes-Göran Alm, som kommer att arbeta parallellt i ett par månader innan han går i pension.

Jonas Skovgaard betonar att en viktig komponent i beslutet att ta uppdraget var GUB:s aktiva miljöarbete. GUB är sedan 1998 miljöcertifierade enligt ISO 14001 och har länge arbetat med att förbättra sin miljöprestanda. Under 2016 kördes näst intill 70 procent av GUB:s trafik med fossilfria drivmedel och målet för 2017 är att minst 75 procent av trafiken ska vara fossilfri, med en ökning av andelen om 10 procentenheter per år till en 100 procent fossilfri trafik år 2020.

– Trots att GUB ett mycket välskött och lönsamt bolag, saknas inte utmaningar, säger Jonas Skovgaard.

– Vi har och kommer ha ett stort behov av att rekrytera förare. GUB var tidigt ute och startade en egen utbildning av förare för att på det sättet säkra tillgången på bra förare. Redan 2008 startade GUB sin egen utbildning och vi ser nu att flera aktörer i branschen följer efter och startar egna utbildningar.

En annan stor förändring i verksamheten är det nya stadsbusslinjenätet, där GUB har medverkat i arbetet. Just nu jobbar GUB tillsammans med UL för att förbereda starten den 14 augusti.

Mer information:
Presskontakt Mikke Holmberg, 018-444 58 73 mikke.holmberg@gub.se
VD Jonas Skovgaard, 018-444 58 58 Jonas.skovgaard@gub.se

Om GUB (Gamla Uppsala Buss AB) och AB Prebus

Gamla Uppsala Buss AB (GUB) är ett av Sveriges största offentligt ägda bussföretag och ägs av Region Uppsala. Huvudverksamheten är att på uppdrag av UL utföra stadsbusstrafiken i Uppsala (”de gröna bussarna”). Företaget har idag cirka 500 medarbetare och en omsättning på 450 miljoner kr. Företaget är sedan 1998 miljöcertifierat enligt ISO14001.

AB Prebus är ett helägt dotterbolag till Gamla Uppsala Buss AB. Prebus verksamhet kan indelas i två delar, beställningscentral för Region Uppsalas sjukresor och drift av kollektivtrafikens IT-system.

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

​Jonas Skovgaard, ny VD för Gamla Uppsala Buss AB (GUB).

Ladda ner bild