Region Uppsala deltar i Almedalen 2017

2017-06-05 Pressmeddelande

Tillsammans med Uppsala kommun, Uppsala Universitet, SLU, länsstyrelsen, Handelskammaren och Företagarna så deltar Region Uppsala i årets Almedalsvecka. Region Uppsala ska bland annat tala om vikten av fyrspår mellan Uppsala och Arlanda. Total kostnad för Region Uppsalas engagemang är cirka 485 000 kronor.

- Motivet bakom beslutet att delta i Almedalen är att Region Uppsala ser det som en viktig arena för att positionera och stärka regionen, utifrån dess vision och strategiska utvecklingsområden. Vi vill nätverka i syfte att påverka och driva viktiga frågor för Region Uppsala i ett nationellt sammanhang, säger regiondirektör Staffan Isling.

Region Uppsala arrangerar bland annat seminariet ”Fyra spår för Sverige”, om betydelsen av fyrspår på järnvägen mellan Uppsala och Arlanda. En satsning som regionen anser kan resultera i stora vinster för hela Sverige, med fler jobb och bostäder och stärkt konkurrenskraft.

Från Region Uppsala deltar också Akademiska sjukhuset med bland annat seminarier om patienten som katalysator för bättre vård och ökad regional tillväxt.

En viktig parameter för Region Uppsala har varit att arrangemanget i Almedalen inte blir överdrivet dyrt, framför allt vad gäller kostnader för boende. Region Uppsalas totala boendekostnader är strax under 50 000 kronor. Den totala kostnaden för Region Uppsalas engagemang är cirka 485 000 kronor.

För mer information:

Martina Melander, tf kommunikationschef Region Uppsala: 070 – 601 61 97

Henrik Pederby, kommunikationsdirektör Akademiska sjukhuset, 070 – 611 05 94

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19