Bronsplats till Region Uppsala för miljöbilar

2017-05-15 Pressmeddelande
Jenny Lundström (MP), regionråd Region Uppsala.

Region Skåne och Västra Götalandsregionen delar på förstaplatsen. Men på en ändå hedersam tredje plats kommer Region Uppsala i rapporten Miljöfordonsdiagnos 2017. Bäst av allt ser det ut på personbilssidan – 78 procent av Region Uppsalas personbilar kör på fossilfritt drivmedel.

Det är den åttonde gången som rapporten Miljöfordonsdiagnos släpps, det är Bisnode och Miljöfordon Sverige som står bakom den. Rapporten tittar på fem indikatorer: energieffektivitet, klimateffektivitet, miljöbilsandel, fossilfria fordon samt krocksäkerhet.

Region Uppsala är bra, inte minst på personbilssidan. 78 procent av de 188 personbilarna i Region Uppsala drivs på fossilfritt drivmedel. Det rör sig om främst etanoldrivna fordon, men även en del biogas. Motsvarande siffra för Region Uppsalas lätta lastbilar är 36 procent.

- Det är glädjande att Region Uppsala fortsätter ligga i toppskiktet av regioner då det gäller utfasning av fossila bränslen och därmed bidrar starkt till den gröna omställningen. Det är ett viktigt och kontinuerligt arbete med fullt fokus på målet att Region Uppsala ska vara helt oberoende av fossila bränslen år 2020, säger regionrådet Jenny Lundström (MP).

Ytterligare information:

Jenny Lundström (MP), regionråd: 070 – 399 24 93

Jan Wikström, miljöstrateg Region Uppsala, 070 – 617 33 63

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19

Jenny Lundström (MP), regionråd Region Uppsala.

Ladda ner bild