Chefen för Kultur och bildning lämnar sin tjänst

2017-05-19 Pressmeddelande

Kulturdirektören Anna Söderbäck, som är chef för Region Uppsalas förvaltning Kultur och bildning, lämnar sin tjänst. Den 1 september tillträder hon posten som direktör för Konstnärsnämnden, som är en statlig myndighet under Kulturdepartementet.

Rekryteringen av en ny kulturdirektör inleds omgående.

Kultur och bildning arbetar med länsövergripande kultur- och folkbildningsfrågor genom egen verksamhet, bidrag och stipendier.

I Kultur och bildning ingår Kulturenheten, Länsbibliotek Uppsala, Wiks folkhögskola - där Uppsala folkhögskola ingår - och Wiks slott och konferens.

- För Region Uppsalas del är vi glada för att Anna Söderbäck får ytterligare möjligheter att driva viktiga kulturfrågor, nu på nationell nivå. Vi är stolta och samtidigt kommer vi att sakna Annas driv, engagemang och mod, säger Staffan Isling, regiondirektör för Region Uppsala.

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19