Fålhagens vårdcentral provar videobesök med patienter

2017-05-19 Pressmeddelande

Fungerar det att ge vård via videobesök? Fålhagens vårdcentral har inlett ett pilotprojekt där listade patienter i vissa fall erbjuds att träffa vårdpersonalen via videolänk.

– Vi vill göra vården mer tillgänglig och oberoende av plats. Många gånger kan man hjälpa patienten utan att ha ett fysiskt möte, säger Hannele Ristolainen, verksamhetschef för Fålhagens vårdcentral.

Pilotprojektet inleddes för ett par veckor sedan och erfarenheterna är hittills positiva.

– Det här är ett komplement till annan vård. Videobesök passar inte åkommor där vi behöver känna eller lyssna. Men det finns många tillfällen då det fungerar bra. Vi har till exempel genomfört läkarbesök, drop-in-besök till sjuksköterska och uppföljningsbesök till läkare som videobesök, berättar Hannele Ristolainen.

Videobesöket genomförs tekniskt som ett Skypesamtal, där patienten loggar in via e-tjänsterna på 1177.se. Det finns också en direktkoppling till journalsystemet Cosmic, som används för bokning och dokumentation.

Alla videobesök utvärderas av både patienten och vårdgivaren och båda grupperna har gett höga betyg.

– Patienterna sparar mycket tid genom att slippa ta sig fysiskt till oss. Hälften har genomfört sitt videobesök medan de varit på jobbet.

För att kunna erbjudas videobesök behöver man vara listad vid Fålhagens vårdcentral.

Pilotprojektet kommer att pågå fram tills att 80 videobesök har genomförts och ska därefter utvärderas.

– Vi skaffar oss erfarenheter för att kunna införa det här i stor skala på ett bra sätt. Det handlar inte bara om teknik, utan väldigt mycket om arbetssätt, säger Eva Jansson, som leder projektet för videobesök i Primärvården.

Att införa digitala vårdmöten är ett av tio uppdrag inom digital utveckling och e-hälsa som regionstyrelsen har lagt för 2017 och 2018. Enligt beslutet ska digitala vårdmöten kunna erbjudas som ett alternativ på alla vårdcentraler under 2018.

– Genom att utveckla moderna och effektiva arbetssätt bidrar vi till fler möjligheter och ökad tillgänglighet till hälso- och sjukvården. Digitala möten utgör ett mycket bra komplement till fysiska möten, inte minst för de som är i behov av tätare kontakt med vården, säger Malena Ranch (MP), ordförande för vårdstyrelsen.

Ytterligare information:
Hannele Ristolainen, verksamhetschef Fålhagens vårdcentral, tel 070-297 43 87
Malena Ranch (MP), ordförande vårdstyrelsen, tel 076-495 03 11

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51