Region Uppsala häver avtal om centrala fastigheter

2017-11-16 Pressmeddelande

Region Uppsala häver nu avtalet med den tilltänkte köparen av fastigheterna på Slottsgränd i Uppsala.

För två veckor sedan meddelade fastighetsutvecklingsbolaget Tobin Properties att man inte avser att tillträda fastigheterna i enlighet med överlåtelseavtalet.

I köpekontraktet, som undertecknades i januari i år, förband sig Tobin Properties att köpa fastigheterna Fjärdingen 29:1, 27:5 och 27:6 för sammanlagt 225 miljoner kronor. Avtalet hävs nu av Region Uppsala. Region Uppsala avser inte att återbetala handpenningen på 22 miljoner kronor.

Region Uppsala fortsätter tills vidare att förvalta fastigheterna, som består av kontors- och konferenslokaler samt hyreslägenheter.

– Det är idag för tidigt att uttala sig om när fastigheterna åter igen kan lämnas till försäljning. Region Uppsala prioriterar i dagsläget att få full rådighet över fastigheterna och häva avtalet med Tobin Properties, säger Thomas Thunblom, förvaltningsdirektör för Fastighet och service.

Ytterligare information:
Thomas Thunblom, förvaltningsdirektör Fastighet och service, tel 072-141 00 60

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51