Ny vårdcentral i Gränbystaden invigd

2017-10-20 Pressmeddelande
Malena Ranch (MP), ordförande för vårdstyrelsen, och Maria Cederblad, verksamhetschef för Gränbystadens vårdcentral.

Idag invigdes Gränbystadens vårdcentral, en helt nybyggd och fullstor vårdcentral med alla professioner på plats under samma tak.

Det har tidigare funnits en mindre vårdcentral i Gränby, som fungerade som en filial till vårdcentralen i Årsta. Den nya vårdcentralen i Gränbystaden är en helt ny och mer storskalig vårdcentral. Här finns distriktsläkare, sjuksköterskor, psykolog, kurator, sjukgymnast, dietist och provtagning. Här finns även en stor barnavårdscentral, barnmorskor och distriktssköterskor.

Vårdcentralen har i dagsläget knappt 3 000 listade patienter, men här finns kapacitet för att ta emot 10 000 patienter. Öppettiderna är vardagar från 7 till 20, och kommunikationerna i området är goda.

- Vi har ambitionen att ligga i framkant när det gäller ny teknik. Vi har exempelvis en del tekniska lösningar som vi hoppas att patienterna kommer att uppskatta, säger verksamhetschef Maria Cederblad.

En av dessa tekniska lösningar är en självbetjäningsterminal med betalningsfunktion där man enkelt kan anmäla och betala sitt bokade besök. En annan teknisk lösning är den sms-påminnelse man kan välja om det är kö till drop-in, och man vill utnyttja tiden till att gå in och handla i Gränbystadens galleria.

- Det känns väldigt roligt att få inviga en ny vårdcentral i Gränbystaden, i moderna lokaler och med centralt läge. Generösa öppettider bidrar till god tillgänglighet i en växande stadsdel, säger Malena Ranch, ordförande i vårdstyrelsen.

För mer information:

Malena Ranch (MP), ordförande vårdstyrelsen: 076 – 495 03 11

Maria Cederblad, verksamhetschef: 072 – 141 32 49

Camilla Sundén, kommunikationschef Primärvården: 076 – 724 93 83

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19

Bilder

Ladda ner bild