Nu har Stenhagen fått sin vårdcentral

2017-09-13 Pressmeddelande
Primärvårdsdirektör Torun Hall, vårdstyrelsens ordförande Malena Ranch (MP) och verksamhetschef Camilla Forsberg Fryckstedt under invigningen av den nya vårdcentralen i Stenhagen.

Idag invigdes Stenhagens helt nya vårdcentral. Den ligger centralt i bottenvåningen på det som kallas för ”Båghuset”, mitt emot Stenhagens bildnings- och kulturcentrum.

- Det är mycket glädjande att nu äntligen få vara med och inviga vårdcentralen med placering mitt i Stenhagen. Det har länge varit en målsättning från politikens sida att få till en vårdcentral i en av Uppsalas snabbt växande stadsdelar och där det finns stort behov av primärvårdens insatser, säger Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen

Stenhagen är en expansiv stadsdel som rymmer bland annat två skolor, flera kommunala boenden och ett stort affärscentrum. Idag bor runt 6 000 personer i stadsdelen och efterfrågan på en egen vårdcentral i området har varit stor.

- Det känns jätteroligt att äntligen få öppna Stenhagens vårdcentral. Lokalerna är ljusa och fina och ger en väldigt trivsam miljö, säger Camilla Forsberg Fryckstedt som är verksamhetschef för Stenhagens vårdcentral.

Vårdcentralen erbjuder idag läkare, sjukgymnast, provtagning och drop-in till sjuksköterska. Ambitionen är att så snart det går fylla på med barnavårdscentral, barnmorska och distriktssköterska. Lokalen är inte tillräckligt stort för att rymma en fullstor vårdcentral. Därför blir Stenhagens vårdcentral en filial till Flogsta vårdcentral där alla professioner finns.

För mer information:

Malena Ranch (MP), ordförande vårdstyrelsen, 076 – 495 03 11

Camilla Sundén, kommunikationschef Primärvården, tel 076-724 93 83

Camilla Forsberg Fryckstedt, verksamhetschef Stenhagens vårdcentral, tel 076-127 48 24

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

Bilder

Ladda ner bild