Sågarbo Herrgård tävlar om Stora Turismpriset 2017

2017-09-06 Pressmeddelande
Sågarbo herrgård i Älvkarleby kommun.

Sågarbo Herrgård stuguthyrning i Älvkarleby kommun nomineras som Uppsala läns kandidat till 2017 års Stora Turismpriset. Det blir det 24:e året på raken som Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, delar ut Stora Turismpriset. Priset är på 100 000 kronor.

Varje län erbjuds varje år att nominera en kandidat. Respektive läns kandidat får, frånsett chansen att vinna, också en belöning på 10 000 kronor. Priset kan gå till företag, organisation eller institution med förankring inom länet. Från Uppsala län är nu alltså Sågarbo Herrgård stuguthyrning nominerade.

Hela motiveringen lyder: Sågarbo låg bortglömt i skogen, i ett igenvuxet landskap och med förfallna byggnader, då Eric och Beate Tjernström upptäckte gården av en slump. Sedan 2011 har de med ett genuint intresse och stort kunnande för byggnadsvård, internationell erfarenhet, imponerande driv och ett strategiskt tänk, steg för steg förvandlat Sågarbo till en plats där man vill vara. Målgruppen är tydlig, internationella gäster med naturintresse som vill uppleva Sverige. Sommartid fylls Sågarbo idag med gäster från främst Tyskland, Österrike och Schweiz. Då står vandring, cykling, paddling, fiske och Uppsalabesök på programmet.

- Det är oerhört imponerande att få följa Sågarbo, som på kort tid lyckats bygga upp en produkt som står sig så väl internationellt. De har lyckats nå ut via egna kontakter med utländska reseagenter och är idag en stark förebild för fler små aktörer att nå ut på den marknaden, säger Karin Södergren, regional destinationsutvecklare på Region Uppsala.

För mer information:

Karin Södergren, regional destinationsutvecklare, 076-118 21 10, karin.sodergren@regionuppsala.se

Beate Tjernström, Sågarbo Herrgård stuguthyrning, 076-811 11 90, stuga@sagarboherrgard.se

Om Stora Turismpriset:
Priset ges till föredömliga insatser inom nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Årets vinnare utses i samband med SKL-dagen i Stockholm den 7 december. Läs mer om Stora Turismpriset och tidigare års vinnare på Tillväxtverkets hemsida.

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19

Sågarbo herrgård i Älvkarleby kommun.

Ladda ner bild