Hälsoäventyret föreslås få nya lokaler i Uppsala

2018-12-04 Pressmeddelande
Den föreslagna nya lokalen för Hälsoäventyret ligger på Fålhagsleden i Uppsala.

Region Uppsalas hälsopedagogiska verksamhet Hälsoäventyret har sedan våren 2017 stått utan lokal i Uppsala. Nu finns förslag till en ny lokalisering. Hösten 2019 kan verksamheten öppna.
– Hälsoäventyret spelar en viktig roll i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Jag är glad att barn och unga i Uppsala får chansen att ta del av det på nytt, säger Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen.

Hälsoäventyret riktar sig till barn och unga i årskurs 2, 4, 6, 7 och 9. Undervisningen syftar till att öka elevernas förståelse för sambanden mellan kropp, hälsa, livsstil, etik, identitet och miljö, bland annat med hjälp av rollspel, gruppövningar och experiment.

Sedan starten 2001 har över 110 000 elever fått undervisning vid något av Hälsoäventyren i Uppsala län. Idag bedrivs verksamhet i Håbo, Östhammar, Tierp och Knivsta. Hälsoäventyret i Uppsala, som tar emot elever från Uppsala, Heby, Enköping och Älvkarleby, blev uppsagda från sina tidigare lokaler och har därför inte kunnat ta emot besök sedan mars 2017.

Nu finns ett förslag till att hyra en fastighet på Fålhagsleden 51.

– Det här är en bra lösning för verksamheten. Den ligger inte lika centralt, men det finns goda kommunikationer. Lokalerna är också större och det finns möjligheter till utveckling, säger Carina Hesse Bolin, enhetschef för Hälsoäventyret.

Innan lokalerna kan tas i bruk ska de genomgå en renovering. Hälsoäventyret i Uppsala beräknas kunna öppna igen under hösten 2019.

Vårdstyrelsen fattar beslut om Hälsoäventyrets nya lokaler den 10 december. Det slutliga beslutet om inhyrningen fattas av fastighets- och servicenämnden den 17 december.

Kontaktpersoner:

Malena Ranch (MP), ordförande vårdstyrelsen, tel 076-495 03 11
Carina Hesse Bolin, enhetschef Hälsoäventyret, tel 070-535 67 83

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

Den föreslagna nya lokalen för Hälsoäventyret ligger på Fålhagsleden i Uppsala.

Ladda ner bild