Region Uppsala kontaktar kvinnor angående gynekologiskt cellprov

2018-05-09 Pressmeddelande

Under cellprovsveckan 14 - 20 maj väljer Region Uppsala, precis som många andra landsting och regioner, att uppmärksamma vikten av att ta gynekologiskt cellprov. Det är en viktig förebyggande åtgärd för att upptäcka tidiga stadier av livmoderhalscancer. Region Uppsala satsar numera också aktivt på att ringa upp kvinnor som inte låtit undersöka sig.

Flera barnmorskemottagningar har utökade öppettider, information syns i väntrum och i digitala kanaler. Dessutom satsar Region Uppsala alltså sedan förra året på barnmorskor som ringer upp dem som inte har tagit cellprov.

- Alla kvinnor mellan 23 och 50 år får vart tredje år kallelse till att ta gynekologiskt cellprov, äldre kvinnor mer sällan. De kan själva välja vilken barnmorskemottagning de vill boka tid hos och vilken tid. Vi har i Region Uppsala satsat på att ringa upp kvinnor som inte deltagit för att kunna informera om vikten av att ta provet. Våra barnmorskor som ringer kan hjälpa till med bokning av tid om detta har varit svårt. Väljer man att tacka nej ska man ha gjort ett informerat val, säger mödrahälsovårdsöverläkare Birgitta Segeblad.

Fakta:

Boka tid till cellprov görs enklast genom att logga in på 1177.se. På 1177.se/cellprov finns information om gynekologiskt cellprov, vad det är och varför det görs.

Cervixcancer (livmoderhalscancer) är globalt en av de vanligaste cancersjukdomarna hos kvinnor. Sedan Sverige för 50 år sedan införde den organiserade screeningen med regelbunden provtagning hos barnmorska har antalet kvinnor som insjuknat dramatiskt minskat. Kvinnor i Region Uppsala har enligt tillgänglig statistik inte deltagit i provtagning i samma utsträckning som i övriga delar av Sverige. En cancer utvecklas långsamt och kan därför botas om den hittas tidigt. En kvinna som behandlas i tid kan bevara sin fertilitet.

För mer information:

Birgitta Segeblad, mödrahälsovårdsöverläkare: 018 – 611 57 93

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19