Ny sjukhusdirektör för Akademiska sjukhuset utsedd

2018-03-06 Pressmeddelande
Eric Wahlberg, tillträdande sjukhusdirektör vid Akademiska sjukhuset

Eric Wahlberg blir ny sjukhusdirektör för Akademiska sjukhuset efter ett beslut i regionstyrelsens arbetsutskott.

– Vi är nöjda med att ha rekryterat en god ledare med en bred erfarenhet från både offentlig och privat sektor, säger Börje Wennberg (S), regionstyrelsens ordförande.

– Eric Wahlberg har poängterat vikten av hög medicinsk kvalitet i verksamheten, något som jag instämmer i. Jag är övertygad om att med fokus på en god kvalitet i verksamheten, blir det ekonomiska resultatet också bra.

Börje Wennberg lyfter också fram ett utvecklat samarbete inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion som en viktig uppgift för den nya sjukhusdirektören.

Eric Wahlberg är 57 år, läkare inom kärlkirurgi och adjungerad professor. Han har bland annat varit centrumchef vid Universitetssjukhuset i Linköping och affärsområdeschef inom Praktikertjänst. Eric Wahlberg tillträder sin befattning den 1 juni.

– Det skall bli fantastiskt roligt att tillsammans med medarbetarna påverka Akademiska sjukhusets utveckling och därmed patienternas vård, säger Eric Wahlberg.

– Jag brinner för god vårdkvalitet, effektiv vård och forskning. Det tror jag kommer väl till pass i min nya roll.

Ytterligare information:
Börje Wennberg (S), regionstyrelsens ordförande, tel 070-634 82 14

Eric Wahlberg, tillträdande sjukhusdirektör Akademiska sjukhuset, tel 070-557 35 22

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

Eric Wahlberg, tillträdande sjukhusdirektör vid Akademiska sjukhuset

Ladda ner bild