Rekommendation om att endast vaccinera riskgrupper

2018-11-23 Pressmeddelande

Minst 12 vårdcentraler i Uppsala län har nu brist på influensavaccin. Med anledning av det går nu Region Uppsala ut med en rekommendation om att endast vaccinera riskgrupper, tills läget har löst sig. Tillgången på vaccin är fortfarande relativt god hos privata vaccinatörer.

- I grund och botten är läget ganska positivt. Uppsala län fick 52 000 doser vaccin och ovanligt många har redan hunnit vaccinera sig. Årets influensa har inte startat ännu och det dröjer med stor sannolikhet någon månad innan vi har någon influensa här. Privata vaccinationsbyråer har därtill ännu relativt gott om vaccin, säger smittskyddsläkare Helena Palmgren på Region Uppsala.

SKL, Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten träffas idag för att bland annat komma med en rekommendation om hur man ska prioritera de vaccindoser som finns. Region Uppsala avvaktar den nationella rekommendationen, men rekommenderar att man i nuläget i första hand vaccinerar de som tillhör riskgrupp för att få allvarlig influensa.

Just nu arbetar Region Uppsala med att se om det går att omfördela vaccin inom länet. Det finns tre stycken idag registrerade influensavacciner i Sverige, enligt uppgift går inget av dem att beställa just nu. Vaccinproducenterna arbetar dock på att få in fler doser. Även andra nationella lösningar är möjliga, som att Läkemedelsverket på licens tar in andra sorters vaccin. Även här pågår ett arbete på nationell nivå.

För mer information:

Helena Palmgren, smittskyddsläkare: 073 – 886 49 75

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19