Garage vid Akademiska stängs för renovering

2018-10-17 Pressmeddelande
Karta över infarter och garage vid Akademiska sjukhuset

Garaget vid barnsjukhuset på Akademiska sjukhuset stängs för renovering från den 15 november. Patienter och besökare hänvisas till andra garage på området. Med anledning av renoveringen kommer också infarten till Akademiska från Dag Hammarskjölds väg att hållas stängd från den 1 november.

Bakgrunden till stängningen är att det finns allvarliga skador i konstruktionen i garaget närmast barnsjukhuset och kvinnohälsovården, ingång 95/96 vid Akademiska sjukhuset. Sedan tidigare är delar av garaget avstängt, men nu stängs det helt och hållet. Renoveringsarbetet beräknas pågå till och med våren 2020.

– Garaget måste byggas om för att kunna garantera säkerheten hos besökarna. Vårt mål är att detta ska orsaka så lite störningar som möjligt, men det är ofrånkomligt att parkeringsmöjligheterna påverkas under byggtiden, säger Tomas Eriksson, fastighetschef på Fastighet och service.

Andra garage

Patienter och besökare hänvisas som kommer med bil hänvisas till övriga garage som finns inom Akademiska sjukhusets område, bland annat vid ingång 70, samt parkeringshuset vid nedre delen av Sjukhusvägen, där ett våningsplan kommer att reserveras för patienter och besökare.

– Det blir en lite längre promenad än från det ordinarie garaget, men liksom tidigare kan man köra ända fram till ingången och släppa av patienter och medföljande om man behöver. Det finns också några korttidsparkeringar där besökare till förlossningen kan parkera tillfälligt, säger Henrik Pederby, kommunikationsdirektör vid Akademiska sjukhuset.

Totalt påverkas 130 parkeringsplatser av stängningen. Region Uppsala kommer att hyra in 100 extra parkeringsplatser vid Studenternas IP för att täcka behovet av personalparkeringar vid Akademiska sjukhuset.

Stängd bilinfart

Som en följd av renoveringen stängs även den västra bilinfarten till Akademiska sjukhuset från Dag Hammarskjölds väg från den 1 november. Besökare som kommer med bil hänvisas till den norra infarten, mittemot Svandammen/Stadsträdgården. Detta gäller fram till hösten 2019, då en ny väg från Dag Hammarskjölds väg fram till ingång 95/96 beräknas tas i bruk.

Det kommer att finnas skyltar som visar vägen till rätt infart.

Alternativa transportsätt

För besök som inte är akuta rekommenderar Region Uppsala att man om möjligt reser med kollektivtrafiken. För invånare i Region Uppsala med kallelse är detta gratis.

En ny gångväg öppnas mellan Dag Hammarskjölds väg och ingång 95/96, vilket ger en kortare väg till busshållplatsen.

Kontaktpersoner:
Tomas Eriksson, fastighetschef, Fastighet och service, tel 018-611 66 44
Henrik Pederby, kommunikationsdirektör, Akademiska sjukhuset, tel 070-611 05 94

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

Karta över infarter och garage vid Akademiska sjukhuset

Ladda ner bild