Årets Uppskattning 2019 tilldelas Kulturhuset Leoparden

2019-04-26 Pressmeddelande

Region Uppsalas kulturnämnd utsåg vid sitt sammanträde den 26 april Kulturhuset Leoparden till mottagare av Årets Uppskattning 2019.

Kulturhuset Leoparden är en mötesplats för kulturintresserade unga i åldern 16–26 år och drivs av KFUM Uppsala på uppdrag av Uppsala kommun. På Leoparden kan unga skapa och ta del av kultur i många olika former.

Årets Uppskattning är ett pris inrättat av Region Uppsalas kulturnämnd som kan tilldelas enskilda personer, föreningar eller organisationer som gör betydande insatser för att främja barn- och ungdomskultur i Uppsala län. Priset består av 20 000 kronor och ett unikt framtaget konstverk som i år är skapat av konstnären Anna Clarén. Mottagaren av utmärkelsen ska vara bosatt i eller ha sin verksamhet knuten till länet. Det går inte att söka priset, utan mottagaren utses utifrån inlämnade förslag.

Motivering

Kulturhuset Leoparden har sedan år 2017 verkat för att vara en trygg mötesplats för kulturintresserade unga i åldern 16–26 år och drivs av KFUM Uppsala på uppdrag av Uppsala kommun.

På Leoparden kan unga skapa och ta del av kultur i alla tänkbara former; filmfestivaler, föreläsningar, demokratievent, poesiaftnar, poddsändningar, improvisationsteater och spelningar. Leoparden har en stor ateljé och driver ett galleri där framför allt oetablerade konstnärer, som har få möjligheter att skaffa sig utställningserfarenhet, ges tillfälle att visa upp sina verk. Konstnärerna bjuds in lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.

Kulturhuset Leoparden erbjuder en plats för samtida kultur för en målgrupp som inte nödvändigtvis känner att de hör hemma på andra kulturarenor.

Kulturhuset Leoparden är svår att beskriva. Leoparden måste upplevas.

Utdelningen av Årets Uppskattning 2019 sker på kulturnämndens sammanträde 27 maj.

Läs konstnärens text om verket (pdf)

Läs mer om Årets Uppskattning på www.regionuppsala.se/aretsuppskattning

För mer information:

Pia-Marit Ekström, kulturstrateg, Kulturenheten, 018-611 62 86, mobil: 073-868 11 47, e-post: pia-marit.ekstrom@regionuppsala.se
Pernilla Högström, enhetschef, Kulturenheten, 018-611 62 63, mobil: 070-611 60 15, e-post: pernilla.hogstrom@regionuppsala.se

Gunnar Matti Kommunikationsansvarig Kultur och bildning gunnar.matti@regionuppsala.se 018-611 62 78