Ny sjukhusdirektör för Lasarettet i Enköping utsedd

2019-02-21 Pressmeddelande

Johanna Woltjer blir ny sjukhusdirektör för Lasarettet i Enköping efter ett beslut i regionstyrelsens arbetsutskott.

– Vi står inför ett stort utvecklingsarbete, där hälso- och sjukvården behöver komma närmare invånarna och bli mer tillgänglig. Johanna Woltjer har med sin erfarenhet av kvalitets- och förbättringsarbete rätt profil för att leda det arbetet i Enköping, säger sjukhusstyrelsens ordförande Malin Sjöberg Högrell (L).

Malin Sjöberg Högrell lyfter fram att ett utvecklat samarbete mellan Lasarettet i Enköping och Akademiska sjukhuset som en viktig uppgift för den nya sjukhusdirektören.

– Lasarettet i Enköping kommer att spela en viktig roll både när det gäller att effektivisera vården och göra den tillgängligare.

Johanna Woltjer är 42 år och är idag administrativ chef för BUP Stockholm. Innan dess har hon bland annat varit controllerchef i Region Östergötland. Ursprungligen är hon statsvetare. Johanna Woltjer tillträder sin befattning den 20 maj.

– Lasarettet i Enköping har en devis som lyder ”stor omtanke i litet format”. Det är en filosofi som jag delar. Jag brinner för kvalitetsfrågor och att sätta patienternas behov i centrum. Jag ser fram emot att få driva utvecklingen av vården tillsammans med medarbetarna, säger Johanna Woltjer.

Ytterligare information:
Malin Sjöberg Högrell (L), ordförande sjukhusstyrelsen, tel 072-227 02 37
Johanna Woltjer, tillträdande sjukhusdirektör Lasarettet i Enköping, kontakt förmedlas via presschef Jessica Elgenstierna, tel 070-611 39 51

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51