Arbetsvistelse inom teater tilldelas AnneLee Vikner, Robert Jelinek och Tisha Minö

2019-05-07 Pressmeddelande
Från vänster ser vi AnneLee Vikner, Robert Jelinek och Tisha Minö. Fotografer: Tisha Minö (AnneLee), Anton Svedberg (Robert), Iris Minö (Tisha).

Skådespelaren AnneLee Vikner, regissören/manusförfattaren Robert Jelinek och fotografen/filmaren Tisha Minö erhåller Region Uppsalas arbetsvistelse för professionellt verksamma inom teaterområdet 2019. Vistelsen äger rum på Hållnäs konstkoloni i Norduppland.

Vistelsen sker under vecka 29 och syftet är att ge mottagarna möjlighet till fördjupning och utveckling. Årets mottagare vill använda vistelsen till att utarbeta ett projekt för ungdomar. Arbetet innefattar bland annat att skriva manus och arbeta fram grunderna till en ungdomspjäs som planeras att spelas på Gottsunda Dans & Teater. Arbetsprocessen kommer att dokumenteras med film och fotografi av Tisha Minö.

- Pjäsen ska handla om en kvinnlig regissör som vill göra den bästa svenska actionfilmen. Hon åker runt med sitt filmteam och hamnar i Gottsunda för att söka efter några som passar i rollerna, men det blir nu inte riktigt som hon tänkt sig. Pjäsen har legat och grott i byrålådan i några år, väntat på att få mogna och bli skriven, säger AnneLee Vikner.

I vistelsen på Hållnäs konstkoloni ingår en veckas boende, lunch och tillgång till en studio och verkstäder, för max 4 personer. Det ingår även ett stipendium på 5 000 kr för övriga omkostnader som resor och material. Vistelsen kräver ingen slutproduktion eller publik aktivitet.

Hållnäs konstkoloni är en familjeägd residensverksamhet i skogen nära havet i Norduppland som samarbetar med konstnärer och kulturinstitutioner i länet. Deras vision är bland annat att skapa en lugn, avskild oas där idéer, samtal och gränsöverskridande samarbeten kan gro och växa.

Läs mer om Hållnäs konstkoloni: https://hallnaskonstkolonisv.wordpress.com/

För mer information:

AnneLee Vikner, 073-207 59 24, info@tornetproductions.se
Anneli Olsson, teaterkonsulent, Kulturenheten, 018-617 62 64, 072-141 26 44, anneli.olsson@regionuppsala.se
Pernilla Högström, enhetschef, Kulturenheten, 018-611 62 63, 070-611 60 15, pernilla.hogstrom@regionuppsala.se

Gunnar Matti Kommunikationsansvarig Kultur och bildning gunnar.matti@regionuppsala.se 018-611 62 78

Bilder

AnneLee Vikner