Ny HR-direktör för Region Uppsala utsedd

2019-05-03 Pressmeddelande
Maria Rosén, tillträdande HR-direktör för Region Uppsala

Maria Rosén har utsetts till ny HR-direktör för Region Uppsala.

– Medarbetarna är Region Uppsalas viktigaste resurs. Maria Rosén kommer att spela en central roll i arbetet med att stärka Region Uppsalas förmåga att rekrytera och behålla medarbetare, säger Emilie Orring (M), ordförande för utskottet för personal, kompetensförsörjning och utbildning.

– Det finns ett tydligt uppdrag från den politiska ledningen att utveckla Region Uppsalas förmåga när det gäller arbetsmiljö, kompetensförsörjning, löne- och arbetsgivarepolitik. Det blir HR-direktörens uppdrag att förankra och leda det arbetet, säger Emilie Orring.

Maria Rosén är idag HR-direktör för Gävle kommun. Innan dess var hon HR-chef i Region Gävleborg och har i många år arbetat i olika ledande befattningar inom hälso- och sjukvården. Ursprungligen är hon psykolog.

– Jag är väldigt glad och ödmjuk över förtroendet och uppdraget att få vara med och vidareutveckla regionens förutsättningar som attraktiv arbetsgivare och kompetensförsörjning. Jag ser fram emot att tillsammans med medarbetare och interna och externa samarbetspartners, i en organisation och region med stark kompetens och utvecklingskraft, fortsätta arbetet med de utmaningar och möjligheter som finns inom området, säger Maria Rosén.

Beslutet att utse Maria Rosén som HR-direktör för Region Uppsala fattades av regiondirektör Staffan Isling. Hon tillträder den 19 augusti.

Ytterligare information:
Maria Rosén, tillträdande HR-direktör Region Uppsala, tel 0736-79 02 49
Staffan Isling, regiondirektör, tel 018-611 65 88

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

Maria Rosén, tillträdande HR-direktör för Region Uppsala

Ladda ner bild