Upptåget kan bli del av Mälartåg

2019-05-20 Pressmeddelande

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet idag 20 maj. Beslutet innebär att ett avtalsförslag ska tas fram för gemensam upphandling och integrering av Upptåget med Mälartåg.

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden

‑ Genom att integrera Upptåget med Mälartåg får vi ett tågsystem som kan erbjuda bättre trafiklösningar för att möta både dagens och framtida resbehov, säger Johan Örjes (C), regionråd och ordförande för Trafik och samhällsutvecklingsnämnden.

- Ett exempel på en ny trafiklösning är möjligheten att koppla ihop tågtrafik Uppsala – Sala med sträckan Sala – Västerås – Eskilstuna – Norrköping utan tågbyte i Sala, säger Johan Örjes.

- Det finns flera viktiga frågor som behöver klargöras, bland annat hur Region Uppsalas möjlighet att besluta om trafiken inom länet säkerställs och hur våra intressen i upphandlingen ska hanteras, säger Johan Örjes.

Dagens trafikavtal för Upptågstrafiken mellan Region Uppsala och Transdev Uppland AB löper ut i december 2021. Det gör att trafiken behöver upphandlas på nytt. Mälardalstrafik som samordnar regionaltågstrafiken i Mälardalen kommer också att upphandla trafikavtal från 2022 vilket innebär att trafiken tidsmässigt kan upphandlas gemensamt. Dagens beslut innebär att ta fram ett avtalsförslag för en gemensam upphandling tillsammans med Mälardalstrafik och integrering av Upptåget med Mälartåg.

- Sedan tidigare har både Region Uppsala och Mälardalstrafik beslutat att anskaffa samma typ av tåg och om vi lyckas integrera Upptåget med Mälartåg kan båda parter få fördelar när det gäller underhåll och reparationer av tågen, säger Johan Örjes.

I dagsläget finns bara en tågdepå som kan ta emot de nya tågen som Region Uppsala beställt och som börjar levereras i slutet av 2019. Den tågdepån har byggts av Mälardalstrafik och den finns i Eskilstuna. Det finns planer på en tågdepå vid Fulleröområdet norr om Uppsala men den kan inte bli klar till december 2021. En integrering av Upptåget med Mälartåg skulle möjliggöra en bra ösning även för den verkstadskapacitet som behövs.

Beslutet som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade innebär att trafikdirektören får i uppdrag att tillsammans med Mälardalstrafik ta fram ett förslag till avtal för en gemensam upphandling och integrering av Upptåget med Mälartåg.

För mer information:

Johan Örjes (C), ordförande för trafik och samhällsutvecklingsnämnden: 070 – 611 52 51

Johan Wadman, förvaltningschef Trafik och samhälle: 070 – 762 33 23

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

Bilder

Ladda ner bild