Fjärdhundraland ekonomisk förening nomineras till Stora Turismpriset 2019

2019-10-03 Pressmeddelande

Fjärdhundraland ekonomisk förening, som engagerar och företräder över 100 småskaliga landsbygdsföretag, är Uppsala läns kandidat till Stora Turismpriset 2019. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman. Priset är på 100 000 kronor och vinnaren utses i december.

Fjärdhundraland ekonomisk förening (här med Biskopskulla kyrka) är nominerade till Stora Turismpriset 2019.

Varje län erbjuds att årligen nominera en kandidat. Alla nominerade kandidater får en belöning på 10 000 kronor och i december koras sedan vinnaren, som förutom äran också får 100 000 kronor. Från Uppsala län nominerar nu Region Uppsala den ekonomiska föreningen Fjärdhundraland, som med över 100 medlemmar arbetar för att skapa en attraktiv destination och en levande landsbygd i området mellan Uppsala, Stockholm och Västerås.

Motiveringen lyder:
”Ett besök i Fjärdhundraland leder dig längs slingrande småvägar mellan kaféer, gårdsbutiker och mindre boenden, där runstenar och medeltida kyrkor kantar vägen. Här får du träffa producenterna som odlat maten och på ett genuint sätt uppleva en levande svensk landsbygd. Genom att samla mer än hundra aktörer visar man styrkan i samverkan, där olikheter berikar och bildar en attraktiv helhetsupplevelse av det som är småskaligt jordnära och äkta.”

- Region Uppsala har i år valt att nominera Fjärdhundraland ekonomisk förening, då vi ser den som ett lysande exempel på samverkan som byggts underifrån, över geografiska och administrativa gränser. De har bevisat hur många små aktörer tillsammans kan bilda ett starkt kluster, som nu växer dynamiskt och ger både kraft och uthållighet. De har skapat en attraktiv destination och en riktigt stark reseanledning, säger Karin Södergren, regional destinationsutvecklare på Region Uppsala.

- Fjärdhundraland har gjort en imponerande resa och är idag ett starkt och viktigt nätverk ur flera aspekter. För besöksnäringen, men även för landsbygdsutveckling och inte minst för att det skapar en levande plats som lockar till att bo och verka i området. Ur ett regionalt perspektiv är det jätteviktigt, och det känns väldigt positivt att få uppmärksamma det fina arbetet på det här sättet, säger Björn-Owe Björk (KD), regionråd med ansvar för regional utveckling.

För mer information:

Björn-Owe Björk (KD), regionråd: 072 – 217 32 78

Karin Södergren, regional destinationsutvecklare, Region Uppsala: 076-118 21 10

Mats Thorburn, ordförande, Fjärdhundraland ekonomisk förening: 070-173 93 99

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19

Bilder

Fjärdhundraland 3

Fjärdhundraland 2

Fjärdhundraland

Ladda ner bild
Björn-Owe Björk (KD), regionråd, ordförande i fastighets- och servicenämnden, Region Uppsala