Region Uppsala matchar dansare med mentor

2019-09-24 Pressmeddelande

Region Uppsala har utsett 2019 års deltagare i mentorskapsprogrammet inom dans. Årets adept är danspedagogen och dansaren Sofia Gabrielsson som är verksam vid Gottsunda Dans & Teater och årets mentor är Minna Krook, koreograf och dansare med mycket lång erfarenhet inom dansområdet.

Sofia Gabrielsson. Fotograf: Johanna Westlin

I sin ansökan till mentorskapsprogrammet skriver Sofia att hon vill gå som adept hos en professionell koreograf eftersom hon vill utvecklas som koreograf. Hennes koreografiska intresse är brett men inom ramen för samtida dans. Hennes fokus ligger på framför allt tre områden: professionella dansföreställningar med målgruppen barn 3–12 år, modern och nutida koreografi för ungdomsensemble, samt improvisation och komposition.

Koreografen Minna Krook är en av de mest etablerade koreograferna av dansföreställningar för barn. Hon har ett eget danskompani, Minna Krook Dans, som har dansat för barn och vuxna i hela Sverige sedan 1999. Kompaniet har sin bas i Stockholm men har hela landet som sitt arbetsfält. Minna och hennes dansare kan man få se dansa på förskolan, i skolan, på utomhusscener och på teatrarna. Kompaniet har gästspelat i olika länder med sina färgglada och överraskande föreställningar som är en blandning av dans, text, konst och specialkomponerad musik.

Sofia Gabrielsson blev mycket glad av att Minna Krook ville bli hennes mentor.

– Vilken otrolig förmån att få Minna som mentor! Jag har bara sett ett par av hennes föreställningar, men de jag sett blev jag så inspirerad och glad av. Och så har jag ju hört så mycket fint och stora ord från olika vänner och kollegor som sett Minnas andra verk att när frågan om vem jag skulle önska som mentor kom var det Minnas namn jag tänkte på först, säger Sofia Gabrielsson.

Sedan 2017 driver Region Uppsala ett mentorskapsprogram inom dansområdet. Mentorskapsprogrammet ska stödja, stärka och utveckla, skapa relationer, stimulera lärande, ta tillvara kunskaper och erfarenheter samt ge förnyelse för både adepter och mentorer. Programmet syftar till att deltagarna ska få bättre förutsättningar att verka inom sitt konstområde.

För mer information kontakta:

Eva Forsberg Pejler, danskonsulent, Kultur och bildning, Region Uppsala, 018-611 62 62, 070-390 62 62, eva.forsberg.pejler@regionuppsala.se

Sofia Gabrielsson, dansare och danspedagog, 070-271 49 94, sofiasdans@gmail.com

Gunnar Matti Kommunikationsansvarig Kultur och bildning gunnar.matti@regionuppsala.se 018-611 62 78

Sofia Gabrielsson. Fotograf: Johanna Westlin

Ladda ner bild