Region Uppsala säljer centrala fastigheter vid Slottsgränd

2019-09-24 Pressmeddelande

Nu säljer Region Uppsala delar av dåvarande landstingets lokaler på Slottsgränd i centrala Uppsala. Detta beslutade regionstyrelsen vid sitt möte. Köpare är Vincero Fastigheter AB och prislappen ligger på 82,8 miljoner kronor. I köpet ingår inte den fastighet som tidigare inrymde konferenslokaler.

Thomas Thunblom, förvaltningsdirektör Fastighet- och service.

Region Uppsala har tidigare försökt att sälja de fastigheter som tidigare bland annat inrymde dåvarande landstingets ledningskontor. De tre fastigheterna Fjärdingen 27:5, Fjärdingen 27:6 och Fjärdingen 29:1 har även inrymt konferenslokaler och bostäder. I november 2017 hävdes ett avtal med fastighetsutvecklingsbolaget Tobin Properties då dessa meddelade att de inte längre tänkte tillträda (Region Uppsala behöll handpenningen på 22 miljoner kronor).

Denna gång gäller avtalet två av tre fastigheter, Fjärdingen 29:1 ingår inte i köpet. Det beror på att det har upptäckts sättningar i dessa före detta konferenslokaler.

Vid sitt möte beslutade nu regionstyrelsen att säga ja till affären. Köpare blir Vincero Fastigheter AB och prislappen för Fjärdingen 27:5 och Fjärdingen 27:6 ligger på 82,8 miljoner kronor.

- Detta representerar vad marknaden i nuläget är villig att betala. Vi har annonserat både lokalt och rikstäckande, och detta är det enskilt högsta budet, kommenterar fastighetsdirektör Thomas Thunblom.

(SD) kommer att lämna ett särskilt yttrande.

För mer information:

Thomas Thunblom, förvaltningsdirektör Fastighet och service: 072 – 141 00 60

Läs mer om de beslut regionstyrelsen fattade i Uppsnabbat.

Jakob Larsson Pressekreterare Regionkontoret jakob.larsson@regionuppsala.se 070-384 53 19

Thomas Thunblom, förvaltningsdirektör Fastighet- och service.

Ladda ner bild