Rutiner för provsvar om covid-19 ändras tillfälligt

2020-08-06 Pressmeddelande

Region Uppsala ändrar nu rutinerna för att ge ut information om resultat från provtagning för covid-19. Tekniska problem gör att invånare för närvarande inte kan ta del av sina provsvar via e-tjänsten Journalen på 1177 Vårdguiden.

Felet är nationellt och har pågått sedan i tisdags eftermiddag. Felsökning pågår hos leverantören Inera, men det finns ännu ingen prognos för när det kan vara åtgärdat.

För provtagning vid någon av länets provtagningsstationer för pågående infektion, PCR-prov, gäller följande:

Liksom tidigare loggar man in i e-tjänsterna på 1177. Information om resultatet ges i form av ett meddelande, i stället för via journalen. Den som har ett positivt provsvar, det vill säga bär på infektionen, blir också precis som tidigare alltid uppringd av läkare och smittspårningspersonal.

För provtagning för genomgången infektion, antikroppstester, gäller följande:

Avvakta i första hand att tjänsten fungerar igen. Om det brådskar att få besked, kontakta den vårdcentral som har tagit provet.

Övriga tjänster i 1177 Vårdguiden berörs inte. Det går att boka tid för provtagning på samma sätt som tidigare.

- Vi beklagar att våra medborgare inte kan nå sin journal och sina provsvar för närvarande och har liksom övriga regioner tät kontakt med Inera för att säkerställa att felet åtgärdas skyndsamt, säger Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef vid Nära vård och hälsa.

Fredrik Settergren, Verksamhetsområdeschef, Nära vård och hälsa, tel 072-206 32 26