Ungdomar riskerar sämre tandhälsa vid distansundervisning

2020-08-28 Pressmeddelande

Folktandvården varnar för försämrad munhälsa, när studenter och gymnasieelever riskerar att slarva med maten vid distansundervisning. Ät regelbundet och sköt dina tänder alla dagar uppmanar Anna-Cari Lindh, cheftandläkare i Uppsala län.

I samband med Fluortantens dag den 1 september varnar Region Uppsalas cheftandläkare Anna-Cari Lind för att hemma-jobbare och distansstuderande riskerar att rubba eller slarva med regelbundet matintag. Vilket på sikt kan leda till en försämrad tandhälsa.

– En bra regel är att äta eller dricka - annat än vatten - högst sex gånger per dag för att saliven ska kunna bidra till att reparera emaljen mellan måltiderna, säger Anna-Cari Lind, cheftandläkare på Folktandvården i Uppsala län.

Svensk tandvård revolutionerades för cirka 60 år sedan i och med att fluortandkrämen introducerades och tandhygienist blev en yrkesroll. Begreppet fluortant föddes och folktandvårdens förebyggande arbete med fluorsköljning i skolorna har i årtionden bidragit till en väsentligt bättre tandhälsa i Sverige. På 15 år har kariesfria 19-åringar gått från 28 till 41 procent i Uppsala län.
– Folktandvården följer hela tiden hur tandhälsan utvecklas i länets kommuner och sätter in resurser i de skolor där det behövs, förklarar Anna-Cari.

Den goda trenden håller dock på att brytas.
– Vi ser dessvärre att små barns tandhälsa försämras och vädjar till att föräldrarna fortsätta hjälpa till med tandborstningen ända upp till 10-12 år, säger Anna-Cari Lind.
– Vi ser också att ungdomar och unga vuxna får bestående frätskador på tänder, något som kan uppstå vid överdrivet intag av energidrycker.

År 2009 inrättades Fluortantens dag den 1 september med syfte att främja tandhälsan. Den här dagen brukar Folktandvården finnas ute på stan för att bjuda på fluorskölj, men på grund av rådande läge uppmärksammas Fluortantens dag i år lokalt på länets 25 kliniker.

– Vi kommer att prata om tandborstappen Rocka munnen för småbarnsfamiljer och tjata extra mycket om fluorets betydelse för starka tänder och de goda vanornas värde. För om du sköter dina tänder hemma så behöver du inte komma så ofta till oss, säger Anna-Cari som understryker att det bästa tandvårdstipset är att borsta tänderna med fluortandkräm två gånger per dag.

Anna-Cari Lind Cheftandläkare Region UppsalaLinda Alexandersson Kommunikationschef Folktandvården linda.alexandersson@regionuppsala.se 018-611 61 36