Region Uppsala varnar för inför-jul-testning utan symtom

2020-12-18 Pressmeddelande

Många som bokar provtagning för pågående covid-19-infektion uppger nu att de vill testa sig för säkerhets skull inför julhelgen, trots att de inte har några symtom. Därför går Region Uppsala nu ut med en varning och vädjar till invånarna att bara boka provtagning om man faktiskt har symtom.

- Att testa sig utan symtom är meningslöst eftersom det bara ger en ögonblicksbild. Risken finns att man invaggas i falsk säkerhet. Ett negativt testsvar från idag garanterar inte att du inte är smittsam på julafton. Om man låter testet avgöra med vem man ska fira jul utsätter man sig själv och andra för fara, säger Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef vid Nära vård och hälsa.

Region Uppsalas provtagningsenhet uppmärksammade problemet när man såg ett ändrat beteende hos dem som bokar tid för provtagning. Trots att det fanns lediga tider i närtid började invånare att boka in tider längre fram. Och nu anger också allt fler som bokar tid att de vill testa sig ”för säkerhets skull” inför julhelgerna. Av de 94 första som idag bokade tid på en av teststationerna uppgav 39 att det rörde sig om ett test inför jul.

- Det är ett stort problem att personer utan symtom bokar provtagning. Vi har en stor smittspridning i samhället och många som verkligen är sjuka som behöver testas. För varje tid som bokas i onödan försvinner ju en tid för en person som verkligen behöver den. Det kan också gälla personer inom samhällsviktiga funktioner som snabbt behöver provsvar så att de kan gå tillbaka i tjänst, säger Fredrik Settergren.

- Vi förstår att alla kanske inte insett hur fel det är, och det är därför vi nu går ut och påtalar det. Det är både egoistiskt och dumt att testa sig för säkerhets skull trots att man inte har symtom. Så gör inte det. Fira i stället jul hemma med dina närmaste och med gott samvete.

Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef Nära vård och hälsa, tel 072-206 32 26