Johan von Knorring blir ny regiondirektör

2020-01-21 Pressmeddelande

Regionstyrelsens arbetsutskott har idag utsett Johan von Knorring till ny regiondirektör för Region Uppsala. Han kommer närmast från uppdraget som länsråd vid Länsstyrelsen Uppsala län.

Johan von Knorring, tillträdande regiondirektör.

– Johan von Knorring är en erfaren ledare som genom samarbeten och inkludering kan driva framgångsrika förändringsarbeten för länsbornas bästa. Vi är glada att få in en sådan kraft, säger regionstyrelsens ordförande Emilie Orring (M).

Johan von Knorring har tidigare varit försvarsdirektör vid länsstyrelsen och har en bakgrund från Försvarsmakten, där han bland annat varit chef för Luftstridsskolan och Uppsala garnison.

– Det är med stor ödmjukhet och förväntan som jag tar mig an uppdraget som regiondirektör. Det innebär utmaningar, men också stora möjligheter att utveckla regionens breda verksamhet i flera avseenden. Ett centralt uppdrag blir att säkerställa omställningen från sjukhusvård till nära vård för att tillgodose länsbornas behov och förväntningar, säger Johan von Knorring.

Johan von Knorring tillträder den 16 mars 2020.

Regionstyrelsens ordförande Emilie Orring (M): 076-785 41 72 Tillträdande regiondirektör, Johan von Knorring: 070 – 558 99 21

Johan von Knorring, tillträdande regiondirektör.

Ladda ner bild