Chefläkaren: Testa dig för antikroppar mot covid-19

2020-07-13 Nyheter

Nu kan du som bor i Uppsala län testa dig om du har covid-19. Eller om du har haft sjukdomen. Region Uppsala erbjuder nu två olika test.

Chefläkare Inge Bruce på Region Uppsala uppmanar invånarna att testa sig.

Boka ditt test här

Det ena provet tar du om du har symtom - till exempel; feber, ont i halsen, hosta, muskelvärk, huvudvärk, försämrat lukt- och smaksinne eller diaréer. Testet kallas PCR och avslöjar om du har en pågående sjukdom. Du bokar testet snabbt och enkelt på sajten 1177.se/uppsala-lan. Med hjälp av ett mobilt bank-id identifierar du dig och bokar en tid som passar. Det är också här som du senare läser provresultatet.

Syftet med provtagningen är att spåra och minska smittan så mycket som möjligt. Om du testar positivt kommer vi be dig att kontakta alla du umgåtts nära med sedan du fick symtom. Då kan de vara extra uppmärksamma på om de också är smittade.

Vi har fyra stationer för provtagning i Uppsala, Enköping, Tierp och Östhammar.

Från 16 år
Inge Bruce är chefläkare i Region Uppsala och tycker att alla invånare över 16 år ska testa sig.
    - Jag tycker absolut att man ska ta testet. Har man haft någon konstig förkylning under våren och funderar på om man haft covid-19 så ska man ta antikropptestet, säger han och förklarar att provtagningen erbjuds från 16 år.

- Vi testar inte barn under 16 år för antikroppar, eftersom de inte utvecklar antikroppar i så stor mängd. Det är helt enkelt inte meningsfullt, berättar Bruce. Men de kan testas om en läkare bedömer det som medicinskt nödvändigt.

Det andra testet tar du när du är frisk och har varit utan symtom i 14 dagar. Det är ett antikropptest och visar om du haft sjukdomen.

- Det är ett blodprov som man tar och det provet kan man ta på de flesta vårdcentraler, både privata och offentliga, förklarar Inge Bruce. Det provet kan göras först två veckor efter att du blivit symtomfri för att du ska hinna utveckla antikroppar. Provet kostar 200 kronor att ta.

Om du vill ta ett PCR- eller antikropptest går du till 1177.se/uppsala-lan och loggar in med din e-legitimation. Där bokar du din tid på vårdcentralen, eller på någon av de fyra provtagningsställena för PCR-test som finns i Uppsala län.

Chefläkare Inge Bruce på Region Uppsala uppmanar invånarna att testa sig.

Ladda ner bild