Lugn valborg i Uppsala märktes på akutmottagningen

2020-05-01 Pressmeddelande

Det blev en ovanligt lugn valborg i Uppsala, även på akutmottagningen. - Vi har haft totalt cirka 100 patienter, jämfört med 160 en vanlig valborgsmässoafton, säger Viktor Ekström, avdelningschef på akutmottagningen vid Akademiska sjukhuset.

I år ställdes det officiella valborgsfirandet i Uppsala in med anledning av risken för smitta.

Ansvariga myndigheter, däribland Region Uppsala, gick i början av veckan tillsammans ut och vädjade till invånarna att fira valborg på ett säkert sätt, hemma och på omtänksamt avstånd från varandra.

Normalt brukar det ställas upp ett särskilt tält vid Akademiska sjukhuset för att kunna ta hand om berusade och andra i behov av vård. Något sådant tält fanns inte i år, men det hade inte heller behövts, säger Viktor Ekström.

- Vi har haft en del fall av alkoholförgiftning, men inte alls i nivå med normala år, och det har varit hanterbart.

På torsdagen var det glest med människor på de platser i Uppsala där det under vanliga år brukar samlas folkhav den 30 april.

- Vi är mycket lättade och tacksamma för att studenterna och alla andra invånare har tagit till sig budskapet och tagit ansvar på det här sättet, säger Region Uppsalas smittskyddsläkare Johan Nöjd.

- Det finns förstås en risk för att man i stället har samlats inomhus på stora privata fester, så vi vet ännu inte helt säkert hur det har gått. Om ett par veckor får vi facit, när vi ser om det har skett en ökad smittspridning i Uppsala eller om den ligger kvar på tidigare nivåer.

Viktor Ekström, avdelningschef akutmottagningen Akademiska sjukhuset, tel 018-611 92 75 Johan Nöjd, smittskyddsläkare Region Uppsala, tel 018-611 92 30