Utställning på Offkonsten med filmer om konstnärlig gestaltning av ingång 100/101

2020-03-05 Nyheter

På Offkonsten! c/o Teatergalleriet presenteras sex filmer som dokumenterat den konstnärliga processen kring Akademiska sjukhusets nya konstnärliga gestaltningar vid ingång 100/101. Utställningen "Att våga behålla sig själv – om konstnärliga processer" öppnar den 10 mars.

Bodymap av Sirous Namazi. Foto: Q Image.

I filmerna får vi följa konstnärerna Andreas Eriksson, Astrid Göransson, Sirous Namazi, Sari Palosaari, Catrin Andersson och konstnärsduon In Every Tree i deras arbete med att ta fram konstverk för ingång 100/101. I personliga möten berättar konstnärerna om deras ingångar till arbetena och vikten av att våga behålla sig själv i processen.

I den nya vård- och omsorgsbyggnaden ingång 100/101 bedrivs öppen- och slutenvård inom verksamhetsområdena blod- och tumörsjukdomar samt specialmedicin. Här finns även en operationsavdelning, en preoperativ avdelning, nuklearmedicin och magnetkamera. Byggnaden är på totalt 63 000 kvm och Kultur och bildning vid Region Uppsala har allt sedan byggnaden planerades arbetat med den konstnärliga gestaltningen i nära samarbete med inhyrda konstkonsulter samt White Arkitekter och förvaltningen Fastighet och service.

Utställningen öppnar den 10 mars

Utställningen "Att våga behålla sig själv – om konstnärliga processer" öppnar den 10 mars och pågår till och med 14 april på Offkonsten! c/o Teatergalleriet, Uppsala stadsteater, Kungsgatan 53, Uppsala. Teatergalleriet har samma öppettider som teatern.

Offkonsten! c/o Teatergalleriet

Offkonsten! c/o Teatergalleriet är ett samarbete mellan kulturförvaltningen Uppsala kommun, Uppsala stadsteater och Kultur och bildning, Region Uppsala. Här visar vi utställningar som på olika sätt belyser arbetet med offentlig konst – idéer, processer, exempel på kollektioner för institutioner, pedagogiskt arbete och konst ur samlingarna.

Eva Rosengren, projektledare konst, Kultur och bildning, 018-617 62 62, 070-216 77 48, e-post: eva.rosengren@regionuppsala.se Johannes Ehnsmyr, tf. enhetschef Kulturutveckling, Kultur och bildning, 018-617 62 61, 076-495 49 41, e-post: johannes.ehnsmyr@regionuppsala.se

Bodymap av Sirous Namazi. Foto: Q Image.

Ladda ner bild