Fortsatt ökning av covid-19-fall i Uppsala län

2020-11-09 Pressmeddelande

Antalet bekräftade fall av covid-19 fortsätter att öka i Uppsala län. Det visar den senaste statistiken från Region Uppsala.

Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör

Sedan i fredags har ytterligare 437 fall av covid-19 bekräftats i länet. Fallen är fördelade på flera dagar föregående vecka, då i snitt cirka 200 personer per dag testades positivt för covid-19.

Av statistiken framgår att 14,9 procent av dem som har provtagits för pågående covid-19-infektion den senaste veckan har visat sig ha infektionen. Föregående vecka låg andelen på 13,6 procent.

- För några veckor sedan såg vi en explosionsartad ökning. Nu ser det ut som om ökningstakten har minskat något, men det går fortfarande åt fel håll. Sjukhusen blir också allt mer belastade. Vi gör allt som står i vår makt för att vända detta, och vi vädjar till länets alla invånare att hjälpa till genom att följa råden, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.

På måndagen vårdades 69 patienter med covid-19 på sjukhus, varav 11 på intensiv- eller intermediärvårdsavdelning. Tre nya dödsfall har rapporterats sedan i fredags.

Region Uppsala har upprättat en regional särskild sjukvårdsledning för att hantera situationen med covid-19. Beredskapen har nu höjts till så kallat förstärkningsläge, som är det näst högsta beredskapsläget.

Invånare erbjuds sjukresor till provtagning

Med start denna vecka kan invånare i Uppsala län få åka med en särskild sjukresetransport för att ta sig till provtagning för pågående covid-19-infektion.

- Man ska absolut inte åka kollektivt om man är sjuk. Vi uppmanar därför alla som kan att ta sig till provtagningsstationerna på annat sätt, med bil, till fots eller cykel. Men vi vet att alla inte har den möjligheten och därför finns nu sjukresetransporten som en sista utväg. Avståndet ska inte behöva vara ett hinder för den som är sjuk och behöver komma till provtagning, säger Mikael Köhler.

- Vi har ett begränsat antal bilar, så fortsatt gäller att alla som kan måste transportera sig på annat sätt. Det här är en lösning som riktar sig till de allra mest behövande.

Sjukreseavgiften är 250 kronor tur och retur. Sjukresefrikort gäller.

Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör Region Uppsala, tel 076-724 89 17

Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör