Folktandvården vill vända kariestrenden med tandborstapp

2020-10-23 Pressmeddelande

Halloween är tillsammans med påsken och julen våra största godishelger. Då är det extra viktigt att hålla koll på barnens tandborstning. För att hjälpa barnfamiljer att göra tandborstningen roligare har Folktandvården gett tandborstningsappen Rocka munnen en Halloweenkostym. – Det är de goda vanorna i vardagen som gör skillnad, säger Anna-Cari Lindh, cheftandläkare vid Folktandvården i Region Uppsala.

Rocka munnen är en gratis tandborstapp från Folktandvården som hjälper tusentals familjer med vardagsrutinen.

Vill vända trenden

Under flera år har kariesskadorna i mjölktänderna, på främst 6-åringar, stadigt ökat i hela landet. Det finns flera orsaker till det. Att kosten generellt innehåller för mycket socker med fler söta produkter som riktar sig till små barn och att den egna munvården har försämrats kan vara viktiga faktorer.
– Fortfarande har Region Uppsalas barn bland de friskaste tänderna i Sverige, men vi ser en försämring jämfört med andra regioner och nationellt – en trend som vi måste vända, säger Anna-Cari Lindh, cheftandläkare vid Folktandvården i Region Uppsala.

Egenvården är viktigast

– Folktandvården är ute i skolor och informerar samt arbetar med individuella insatser på klinikerna runt om i landet. Men den absolut viktigaste insatsen gör vårdnadshavarna och då kan Rocka munnen vara ett bra verktyg som underlättar, fortsätter Anna-Cari Lindh.
– Det är vanorna som görs i vardagen, goda kostvanor och daglig tandborstning med fluortandkräm, som håller tänderna friska. För många familjer är det kämpigt att genomföra den dagliga tandborstrutinen.
Enligt en undersökning som Folktandvården beställt från Kantar Sifo anser 40 procent av föräldrarna med barn mellan 2 och 5 år att tandborstningen handlar om tjat och bråk.

Spöka till tandborstningen

För att hjälpa föräldrar med barnens tandborstning lanserade Folktandvården under 2018 appen Rocka munnen. I Rocka munnen guidas barnen genom en 2 minuter lång tandborstning. Lagom till Halloween kommer nu en version där bandets scen förvandlats till en spöklik plats.
Sedan Rocka munnen lanserades ökar nedladdnignarna stadgit och mängder av föräldrar har hört av sig och berättat hur appen förändrat deras vardag.
– Barn som tidigare vägrat borsta tänderna, längtar och tjatar om att få ”rocka munnen”. Det var vad vi drömde om från början och nu händer det på riktigt, säger Anna-Cari Lindh.

Linda Alexandersson Kommunikationschef Folktandvården linda.alexandersson@regionuppsala.se 018-611 61 36

Bilder

Ladda ner bild