Nya regler för den som bor med en covid-sjuk börjar gälla 5 oktober

2020-10-02 Pressmeddelande

Från måndagen den 5 oktober börjar Region Uppsala att tillämpa Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer om så kallade hushållskontakter.

I fortsättningen kommer ungdomar och vuxna som bor tillsammans med någon som bekräftats ha covid-19 att få instruktionen att de ska stanna hemma i en vecka, även om de inte själva har symtom eller testats positivt för covid-19.

Reglerna omfattar alla som bor i samma hushåll, med undantag av barn yngre än förskoleålder, elever i förskolor, grundskolor och motsvarande skolformer samt gymnasiesärskolan. Dessa kan fortsätta att gå till skolan. Även de som tidigare har haft konstaterad covid-19 undantas.

Den som får dessa förhållningsregler och inte kan arbeta hemifrån har möjlighet att söka smittbärarpenning från Försäkringskassan.

Den nya rutinen gäller med start måndagen den 5 oktober. Det innebär att de som bor tillsammans med någon som fått diagnosen covid-19 före detta datum inte berörs.
Alla som omfattas av reglerna kommer att bli kontaktade av en smittspårare och få information om vad som gäller. Man ska inte själv kontakta vården om detta.

- Det här ger oss ytterligare ett verktyg för att kunna bryta smittspridningen. Vi är redan igång med ett omfattande smittspårningsarbete och därför inför vi detta omgående, säger biträdande smittskyddsläkare Anna Gillman.

Mer information om förhållningsreglerna:

Pressmeddelande från Folkhälsomyndigheten

Information på 1177 Vårdguiden