Region Uppsala avvaktar med att skjuta upp vaccination av personer som haft covid-19

2021-04-09 Pressmeddelande

Region Uppsala kommer tills vidare att fortsätta att vaccinera personer som haft covid-19 med två doser. Vaccinet kommer att ges enligt ordinarie tidsordning och personer som haft covid-19 kommer inte att behöva vänta sex månader efter genomgången infektion på att bli vaccinerade.

Region Uppsala har tagit fram nya riktlinjer för vaccination av personer som testats positivt för covid-19 med PCR-test, men har nu beslutat att inte införa detta.

- Vi har diskuterat frågan med Folkhälsomyndigheten och fått besked om att de inte ställer sig bakom en särskild vaccinationsordning för dem som har haft covid-19 i nuläget, då vinsterna inte är tillräckligt stora. Därför avvaktar vi med att införa detta, utan vaccinerar på som tidigare, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.

- Vi anser fortfarande att det här är en klok väg att gå, som det också finns vetenskapligt stöd för. Vi behöver använda allt vaccin på bästa möjliga sätt för att skydda människor från allvarlig sjukdom och död. Men det finns också ett värde i att man gör lika i olika regioner.

- Vi kommer att fortsätta att ha en nära dialog med Folkhälsomyndigheten och planerar för att kunna införa detta i framtiden, så snart det är möjligt, säger Mikael Köhler.

Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör Region Uppsala, kontakt via SMS till 076-724 89 17