Invånare i hela Sverige kan boka Moderna-vaccin i Uppsala

2021-08-02 Pressmeddelande

Från och med idag, måndagen den 2 augusti, tar Region Uppsala emot bokningar från invånare i hela Sverige som vill vaccinera sig med Moderna-vaccin. Beslutet rör två vaccinationslokaler: den i Stenhagen och den på UKK. Moderna är ännu inte godkänt för personer under 18 år.

- Bakgrunden till beslutet är att vi har gott om Moderna-vaccin och att vi fortfarande är måna om att använda varje dos vaccin vi har på ett optimalt sätt. Moderna är ett utmärkt vaccin som på alla sätt påminner om Pfizers vaccin, och här har vi nu cirka 5 000 lediga vaccinationstider, säger Erik Sköldenberg, produktionsansvarig på Region Uppsala.

För att boka sig för vaccination mot covid-19 ska man i första hand gå in på webbplatsen 1177.se och logga in med e-legitimation. Den som inte har möjlighet att göra detta, till exempel på grund av tekniska eller språkliga hinder, kan ringa till Region Uppsalas bokningstelefon.

Formellt är det möjligt att boka även Pfizer-doser, men där är trycket hårt på framför allt dos två från länsinvånare i Uppsala län. Därmed är de faktiska möjligheterna att dela med sig små.

Erik Sköldenberg, överläkare Region Uppsala: 018 – 611 59 02