Smittskyddsläkaren uppmanar 65+ att snarast boka tid för dos 3

2021-12-01 Pressmeddelande

Smittskyddsläkaren i Uppsala län uppmanar alla som är 65 år och äldre att ta dos 3 så snabbt som möjligt.

- Vi ser nu att smittan ökar och det brådskar för de äldre få en extra dos, så att de har ett gott skydd inför helgerna. Vänta inte på att få en kallelse med posten! Boka själv eller kom på drop-in. Det finns gott om vaccin och lediga tider, säger biträdande smittskyddsläkare Anna Gillman.

I slutet av förra veckan meddelade Region Uppsala att drygt 10 000 nya bokningsbara tider kommer att läggas ut fram till jul. Privata vaccinatörer har också börjat erbjuda påfyllnadsdoser.

- Det finns tusentals lediga tider redan den här veckan. Vi hinner inte skicka kallelser till dessa tider, därför finns det risk för att de står outnyttjade. Vi uppmanar därför alla som är 65 år och äldre och ska ha sin tredje dos att boka in sig snarast, säger Anna Gillman.

Arbetet med att skicka ut kallelser med förbokade tider pågår parallellt.

- Kallelserna innebär ett säkerhetsnät, där vi fångar upp alla som av olika skäl inte kommer sig för med att själv boka tid. Men man ska inte vänta på kallelsen. Om du kan vaccinera dig tidigare, gör det.

- Nu behöver vi skynda på så att vi får en hög täckning i gruppen 65-79 år. Det är först när vi nått en täckning på 80 procent som vi kan gå vidare med andra grupper, säger Anna Gillman.

Till alla som är yngre än 65 år och önskar få dos 3 så snart som möjligt har hon en uppmaning:

- Hjälp dina äldre släktingar och vänner att bli vaccinerade. Du kan hjälpa dem att boka tid eller skjutsa dem till vaccinationslokalen. Ju fortare de äldre blir vaccinerade, ju snabbare blir det din tur.

För att ytterligare skynda på vaccinationerna kommer Region Uppsala med start idag att öppna för drop-in-vaccinationer i vissa av vaccinationslokalerna. Öppettiderna finns på webbplatsen 1177.se.

- Alla lokaler är inte lämpade för drop-in, men vi kommer att hålla öppet där det är möjligt, säger Anna Gillman.

Förutom gruppen 65+ är också personer som är yngre än 65 år och ska få sin första eller andra dos välkomna på drop-in.

- Just nu kan de yngre bara boka tid via telefon. Eftersom vi har ett högt tryck på telefonbokningen erbjuder vi drop-in som ett alternativ.

Biträdande smittskyddsläkare Anna Gillman, tel 018-611 92 23