Ny provtagningsstation för covid-19 öppnar i Stenhagen

2021-01-21 Pressmeddelande

Region Uppsala bygger ut testningen för pågående covid-19-infektion. På onsdag, den 27 januari, öppnar en ny provtagningsstation i Stenhagens centrum.

- Vi hoppas att fler av de boende i närområdet ska gå och testa sig nu. Stenhagen har hittills varit underrepresenterat i vår provtagning för covid-19. Nu kommer det att bli närmare och enklare att gå och testa sig, säger Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef vid Nära vård och hälsa.

Förutom förbokade tider via webbtidbok på 1177.se kommer provtagningsstationen i Stenhagen också att erbjuda drop-in-provtagning.

- Region Uppsala har idag stor kapacitet för både provtagning och analyser. Den som vill testa sig kan få tid redan samma dag eller dagen därpå. Provsvaret kommer snabbt, och den som testar positivt blir snabbt kontaktad av en smittspårare. Utmaningen nu är att få invånarna att fortsätta testa sig vid minsta symtom, även om man testat negativt tidigare, säger Fredrik Settergren.

- Många tänker nu på att vaccinationerna är på väg och tror kanske att det är onödigt att testa sig. Men det är precis lika viktigt som tidigare. Vi har fortfarande en pågående pandemi. Genom att testa och smittspåra kan vi bryta smittkedjorna.

Boka tid för provtagning för covid-19 i Uppsala län

Fredrik Settergren, verksamhetsområdeschef Nära vård och hälsa, tel 072-206 32 26