Karin Svingby blir ny trafikdirektör

2021-07-02 Pressmeddelande

Karin Svingby blir ny trafikdirektör för Region Uppsala, efter ett beslut i regionstyrelsens arbetsutskott. Hon är idag avdelningschef inom Region Stockholm.

Karin Svingby, tillträdande trafikdirektör Region Uppsala.

- Jag är glad och stolt över att kunna göra en stark rekrytering till Region Uppsala. Karins gedigna erfarenhet kommer att vara till stor nytta i arbetet med Uppsalapaketet. Kollektivtrafiken i vårt län har drabbats hårt av den pågående pandemin. Jag ser Karin som helt rätt person att fortsätta utveckla UL utifrån detta läge, säger Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande.

Karin Svingby är civilingenjör med inriktning maskinteknik och industriell ekonomi. Hon har arbetat i privat och offentlig sektor, som managementkonsult och i ledande positioner, i Sverige och internationellt med leverantörer, kunder, civilsamhället och myndigheter. Hon har stor erfarenhet av initiering, planering och leverans av stora projekt, liksom teknisk och affärsmässig erfarenhet inom spårfordon, bygg- och anläggning samt telekommunikation.

Senaste arbetsplatsen är Trafikförvaltningen inom Region Stockholm där hon arbetat sedan 2015, först som sektionschef Järnväg och senast som avdelningschef Investeringsprojekt med ansvar för projekt inom fordon och anläggning som exempelvis Roslagsbanans utbyggnad, ny bussterminal vid Slussen, Tvärbanans utbyggnad och ny spårväg i söderort.

- Jag är mycket stolt och glad över att ha fått förtroendet att leda Region Uppsalas förvaltning Trafik och samhälle vidare mot en ökad andel hållbara transporter. Kollektivtrafiken, i alla dess former, är en oerhört viktig del av ett fungerande samhälle och knyter samman olika delar av regionen så att utvecklingen kan fortsätta. Det finns stora utmaningar som effekt av pandemin, men jag är övertygad om att vi tillsammans och i samverkan kan hitta de bästa vägarna framåt, säger Karin Svingby.

Karin Svingby tillträder tjänsten den 1 oktober 2021.

Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande: 076 – 785 41 72 Karin Svingby, tillträdande trafikdirektör Region Uppsala: 070 – 875 08 63

Karin Svingby, tillträdande trafikdirektör Region Uppsala.

Ladda ner bild