Nu möjligt att boka vaccinering med dos 2 efter fem veckor

2021-07-21 Pressmeddelande

Från och med idag, onsdagen den 21 juli, öppnar Region Uppsala upp för möjligheten att boka in sig för dos två av vaccinet mot covid-19 redan fem veckor efter den första dosen.

- Bakgrunden till beslutet är en god tillgång till vaccin samtidigt som vi ser en avtagande bokningsvilja hos de lite yngre länsinvånarna. Det finns inte heller några som helst medicinska nackdelar med att ta den andra dosen lite tidigare, säger Inge Bruce, chefsläkare och vaccinationsansvarig inom Region Uppsala.

För att boka sig för vaccination mot covid-19 ska man i första hand gå in på webbplatsen 1177.se och logga in med e-legitimation. Den som inte har möjlighet att göra detta, till exempel på grund av tekniska eller språkliga hinder, kan ringa till Region Uppsalas bokningstelefon.

Inge Bruce, chefsläkare Region Uppsala: 070 – 611 06 58