Nu möjligt att boka vaccinering med dos 2 efter fyra veckor

2021-07-28 Pressmeddelande

Från och med idag, onsdagen den 28 juli, öppnar Region Uppsala upp för möjligheten att boka in sig för dos två av vaccinet mot covid-19 redan fyra veckor efter den första dosen.

- Vi har en god tillgång på vaccin och relativt många obokade tider. Vi tror att det har att göra med att det är semestertider där många väljer att göra annat än att vaccinera sig. Samtidigt är vi måna om att använda varje dos av vaccinet vi har. För den enskilde finns det inte heller någon nackdel med att det bara går fyra veckor mellan doserna, säger Margareta Öhrvall, vaccinationssamordnare på Region Uppsala.

För att boka sig för vaccination mot covid-19 ska man i första hand gå in på webbplatsen 1177.se och logga in med e-legitimation. Den som inte har möjlighet att göra detta, till exempel på grund av tekniska eller språkliga hinder, kan ringa till Region Uppsalas bokningstelefon.

Margareta Öhrvall, vaccinationssamordnare Region Uppsala: Nås genom pressekreterare Jakob Larsson på telefon 070 – 384 53 19.