Region Uppsala öppnar för dos 2-bokningar och sänker åldersgränsen till 23 år

2021-07-07 Pressmeddelande

Idag onsdag öppnar bokningen av dos 2-vaccinationer på 1177.se. Nu kan alla som vaccinerades i början av juni boka nästa dos. På fredag, den 9 juli, sänks åldersgränsen för vaccination mot covid-19 till 23 år.

Region Uppsala följer Folkhälsomyndighetens rekommendation om att det ska gå cirka sju veckor mellan dos ett och två. Alla som har aktiverat aviseringar från 1177.se får ett meddelande om att det är dags att boka tid cirka 40 dagar efter det första vaccinationstillfället.

- Vi förstår att det kan vara besvärligt mitt i sommaren, när man kanske har tänkt resa bort, men vi hoppas att invånarna prioriterar det här. Det är viktigt att ta båda doserna för att få bästa effekt av vaccinationen. Man behöver inte boka tid i samma lokal som man tog den första dosen, det går bra att vaccinera sig varsomhelst i Uppsala län, säger Erik Sköldenberg, produktionsansvarig för vaccinationerna och chefsläkare vid Region Uppsala.

Från och med fredag den här veckan kan 23-24-åringar också boka in sin första dos.

- Vi har tillräckligt med vaccin för att kunna sänka åldersgränsen samtidigt som vi öppnar bokningen för dos två. Om det ser fullt ut första gången man går in är det bara att vänta någon dag och prova igen. I helgen kommer tusentals nya tider att läggas ut, säger Erik Sköldenberg.

För att boka sig för vaccination mot covid-19 ska man i första hand gå in på webbplatsen 1177.se och logga in med e-legitimation. Den som inte har möjlighet att göra detta, till exempel på grund av tekniska eller språkliga hinder, kan ringa till Region Uppsalas bokningstelefon.

När och hur kan jag boka tid för vaccination mot covid-19? - 1177 Vårdguiden

Erik Sköldenberg, chefsläkare Region Uppsala, tel 070-611 29 24