Region Uppsala skickar påminnelser om vaccination mot covid-19

2021-06-16 Pressmeddelande

Nu börjar Region Uppsala att skicka ut påminnelser till invånare i Uppsala län som erbjudits vaccination men ännu inte vaccinerats. Först ut är gruppen 45-49-åringar, som kommer att få en påminnelse via sms eller e-post.

Möjligheten att boka sig för vaccination mot covid-19 öppnade för cirka två veckor sedan för 45-49-åringar.

- Vi hade ett stort tryck de allra första dagarna, många bokade sig direkt. Men nu är det väldigt få i den här åldersgruppen som bokar sig. Därför vill se till att fånga upp de allra sista, säger Erik Sköldenberg, produktionsansvarig för vaccinationerna mot covid-19 och chefsläkare i Region Uppsala.

I gruppen 45-49 år har hittills 71 procent vaccinerats med minst en dos och ytterligare 6 procent är inbokade för vaccination. De återstående, drygt 4 000 personer, är inte registrerade som vaccinerade i Region Uppsala och kommer nu att få ett sms eller e-brev om att de har ett meddelande att läsa på 1177.se, som påminner om att bokningen är öppen.

- Vi förstår att en del kan bli irriterade över att få en påminnelse trots att de kanske redan är vaccinerade i en annan region. Men det är oerhört viktigt att så många som möjligt blir vaccinerade och att ingen missar möjligheten att boka in sig. Vi hoppas att de som får påminnelsen i onödan har förståelse för detta, säger Erik Sköldenberg.

Om ytterligare en vecka kommer en sista påminnelse att skickas ut, i form av ett brev hem i brevlådan till dem som ännu inte bokat tid för vaccination.

- Vi kan upplevas som lite tjatiga, men vi behöver vara säkra på att erbjudandet om vaccination verkligen når alla, även personer som inte är så digitala och inte har aktiverat aviseringar på 1177. Men efter det sista pappersbrevet kommer vi inte att påminna mer. Det är ett fritt val och självklart ska vi respektera dem som av olika skäl väljer att inte vaccinera sig, säger Erik Sköldenberg.

Han påpekar också att den som redan är vaccinerad men ändå får en påminnelse, inte behöver oroa sig för att något gått fel i registreringen av vaccinationen.

- Även om Region Uppsala inte har uppgift om vaccinationen, så finns informationen i det nationella vaccinationsregistret. Det spelar ingen roll i vilken region man vaccinerats, allt samlas där. Och det är det registret som kommer att ligga till grund för vaccinationsbeviset när det införs den 1 juli.

Erik Sköldenberg, chefsläkare Region Uppsala, tel 070-611 29 24