Så har vårdcentralerna öppet i sommar

2021-06-10 Pressmeddelande

Nu börjar sommaröppettider gälla vid Region Uppsalas egna vårdcentraler. Alla stora vårdcentraler har öppet under sommaren, men vissa ändringar i öppettider kan förekomma.

Torun Hall, förvaltningsdirektör, Nära vård och hälsa

Några mindre enheter stänger under semesterperioden, liksom några distriktssköterskemottagningar. Där kommer patienterna att hänvisas till närmsta vårdcentral.

– Vi välkomnar att fler invånare söker vård igen och arbetar för att hålla en god tillgänglighet även under sommaren. Samtidigt behöver våra medarbetare en välförtjänt semester efter drygt ett år med hög arbetsbelastning på grund av pandemin, säger Torun Hall, förvaltningsdirektör för förvaltningen Nära vård och hälsa, där Region Uppsalas egna vårdcentraler ingår.

– Mitt budskap till invånarna är att inte tveka att söka vård vid behov, utan att höra av sig och låta vården göra en bedömning. Men vi ber också om förståelse för att det kan ta lite längre tid att få ett bokat besök eller ett förnyat recept under sommaren. Vi prioriterar alltid utifrån medicinska behov och tar om hand om patienterna utifrån en etablerad prioriteringsordning. Under semesterperioden planerar vi exempelvis in färre årskontroller för att vara tillgängliga för mer akuta åkommor.

Torun Hall påminner också om att det finns flera sätt att få hjälp och råd när den ordinarie mottagningen håller stängt.

– Det finns mycket bra information och egenvårdsråd på 1177.se. Där finns också e-tjänster där man kan se sina bokade tider, avboka tid direkt och förnya sina recept. Man kan också ringa 1177 Vårdguiden på telefon för att få råd om vård. De har öppet dygnet runt.

I dokumentet nedan "Öppettider sommar 2021" framgår vilka vårdcentraler som har begränsningar i öppethållandet under sommaren och vart patienterna hänvisas. Aktuella öppettider finns också på respektive vårdcentrals sida på 1177.se. Med tanke på den pågående pandemin är det bra att gå in och titta där för aktuella uppgifter.

Torun Hall, förvaltningsdirektör, Nära vård och hälsa

Ladda ner bild