Start för egenbokning av vaccination mot covid-19 skjuts fram

2021-06-01 Pressmeddelande

Region Uppsala kommer att öppna möjligheten att själv boka tid för vaccination mot covid -19 senare i veckan. Enligt den preliminära planen skulle starten ha skett den 1 juni, men nu skjuts detta fram.

- Vi har fortfarande några tekniska problem som vi behöver lösa, för att bokningen ska gå snabbt och smidigt för invånarna. Vi kommer att lansera tjänsten så snart som möjligt, inom de närmaste dagarna, säger Margareta Öhrvall, vaccinationssamordnare i Region Uppsala.

När vaccinationsbokningen öppnar kommer personer som är födda 1975 eller tidigare att kunna boka tid för vaccination via webbplatsen 1177.se.

- Vi kommer att informera på 1177.se och i sociala medier så snart bokningen är igång. Vi kommer också att skicka ut meddelanden via 1177.se till alla födda 1972-1975, med en påminnelse om att det är dags att boka tid, säger Margareta Öhrvall.

Hon bedömer att det i nuläget inte är någon risk för att Uppsala län ska halka efter i vaccinationerna.

- Det rör sig om en eller ett par dagars fördröjning, och vi har kapacitet att öka vaccinationerna under kommande vecka och komma ikapp det vi eventuellt missat. Och allt vaccin används, det finns ingen risk att något blir för gammalt, säger Margareta Öhrvall.

Margareta Öhrvall, vaccinationssamordnare Region Uppsala, nås via presschef Jessica Elgenstierna, tel 070-611 39 51